Haku

Nordean henkilöstön tietoisuuden lisääminen vapaaehtoistyöhankkeista ja kannustaminen yritysvapaaehtoistyöhön

QR-koodi

Nordean henkilöstön tietoisuuden lisääminen vapaaehtoistyöhankkeista ja kannustaminen yritysvapaaehtoistyöhön

Tässä tutkimuksessa selvitetään, miten tietoisuutta vapaaehtoistyöhankkeista voidaan lisätä Nordean henkilöstön keskuudessa ja miten henkilöstöä voidaan aktiivisemmin kannustaa osallistumaan vapaaehtoistyöhankkeisiin. Yritysvapaaehtoistyö on yksi keino, jolla yritys to-teuttaa yhteiskuntavastuun tavoitteita. Lisäksi yritysvapaaehtoistyö on yksi henkilöstöjohta-misen työkaluista.

Yritykset tekevät tiiviisti yhteistyötä kansalaisjärjestöjen kanssa, jotta vapaaehtoistyö olisi mahdollista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu yrityksen yhteiskuntavastuun ja yritysvapaaehtoistyön merkityksestä yhteiskunnalle ja yritykselle itselleen.

Nordean kannalta henkilöstön aktiivinen osallistuminen vapaaehtoishankkeisiin merkitsee henkilöstön sitoutumista ja organisaation maineen parantamista, mikä taas heijastuu asia-kastyytyväisyyteen, tuottavuuteen ja kannattavuuteen. Yhteiskunnan kannalta vapaaehtois-työ nuorten talouslukutaidon parantamisessa tarkoittaa yleisen talouslukutaidon kohenemista ja lisäresursseja talousopetukseen.

Tutkimuksessa on tutkittu Nordean vapaaehtoisten ja vapaaehtoistoimintaan osallistumatto-mien näkemyksiä. Tutkimustyyppinä on käytetty tapaustutkimusta, koska tutkimuksessa ha-lutaan syvällisesti ymmärtää kehittämisen kohdetta ja saada lopputuloksena uusia kehittä-misehdotuksia. Tutkimusmenetelmänä on käytetty määrällistä tutkimusta. Kyselyssä on käy-tetty sekä monivalintakysymyksiä, että avoimia kysymyksiä, jotta tutkimustuloksena saatu tieto olisi mahdollisimman luotettavaa eivätkä tutkimuskysymykset olisi liian johdattelevia.

Tutkimuksen yhteenvetona on esitetty Nordean työntekijöiden kohtaamat haasteet ja kehi-tysehdotukset. Haasteiksi nousivat työajan järjestäminen, tiedon puute, osaamisen puute ja ilmoittautumisprosessin monimutkaisuus. Nordean työntekijät toivovat lisää viestintää Nor-dean tekemästä yritysvapaaehtoistyöstä ja viestintäkanavien monipuolisempaa käyttöä. Tut-kimuksen lopputuloksena on laadittu Nordealle kehitysehdotuksia siitä, miten henkilöstön tietoisuutta voi lisätä ja osallistujamäärää kasvattaa.

Tallennettuna: