Haku

Borgå som shoppingdestination

QR-koodi

Borgå som shoppingdestination

Målet och syftet med detta lärdomsprov var att utreda hur Borgå ser ut som shopping-destination idag från detaljhandelsföretagarens synvinkel, hur man kunde utveckla shopping i Borgå, samt väcka detaljhandelsföretagarens intresse att börja utöva sin verksamhet mer marknadsföringseffektivt och turism inriktat. Undersökningsobjekten var detaljhandelsföretagare i Borgå centrum och Gamla stan.

Lärdomsprovets teoretiska del baserade sig på litteratur, Internet, tidigare forskningar samt från tidningar om bland annat shoppingdestinationer och dess utvecklingsmöjlig-heter, shoppingturism, detaljhandel och marknadsföring inom detaljhandeln.

Den empiriska delen av lärdomsprovet utfördes som en kvalitativ undersökningsmetod som baserade sig på halvstrukturerade temaintervjuer. För undersökningen intervjuades sex stycken detaljhandelsföretagare. Dessa intervjuer utfördes ansikte mot ansikte med respondenterna. Skribenterna använde vid intervjuerna en på förhand uppgjord frågeguide.

Resultatet av undersökningen var att detaljhandelsföretagarna anser att Borgå som stad skulle ha potential att utvecklas till en bättre shoppingdestination. Av undersökningen framgick även att det vore lönsamt för alla detaljhandelsföretagare i Borgå att mark-nadsföra sig bättre som en helhet. Enligt undersökningen är det också ett problem från detaljhandelsföretagarnas synvinkel att turisterna har för fullt schema då de besöker Borgå och hinner inte i lugn och ro besöka detaljhandelsaffärerna. Av undersökningen kom det också fram att affärernas öppettider borde gå enligt nutidsmänniskans krav och behov. Genom att ordna olika evenemang och möjligen bygga ett större köpcent-rum i Borgå, kunde staden bli mera intressant som en shoppingdestination.

Skribenterna hoppas att Borgå stad kunde använda lärdomsprovet som stöd, ifall de tänker utveckla Borgå till en bättre shoppingdestination i framtiden. Lärdomsprovet kunde även användas som botten till fortsatta undersökningar kring samma ämne i Borgå.

The purpose of the thesis was to investigate Porvoo as a shopping destination today, from the retailer’s point of view. Another aim was to see how interest in shopping in Porvoo could be further generated, and also to evoke retailers’ interest in their own businesses to more successfully manage their companies’ marketing strategies and tour-ism influence. The objects for the research were entrepreneurs from downtown Porvoo and Porvoo Old Town.

The theoretical part of the thesis is based on literature, Internet, and previous research. It also includes magazine articles discussing shopping destinations and their expansion opportunities, shopping tourism, retail, and retail marketing.

The empirical part of the thesis was carried out by a qualitative research method based on semi-structured theme interviews. Six retailers were interviewed for the research by means of the face to face interview method. While interviewing, a pre-structured ques-tion guide was used.

The results of the research show the fact that retailers see the potential of further de-veloping Porvoo into an even better shopping destination. The study indicates that it would be more rewarding for retailers in Porvoo to market themselves together as a unit. Another problem arising in the research is the lack of time and the too tight schedules tourists have when visiting Porvoo. The shops’ opening hours do not match the expectations and needs of modern day tourists. By organizing events and possibly build a bigger shopping center the city could become more interesting as a shopping destination.

This thesis could be a support for Porvoo city if they in a near future make plans for developing Porvoo into a better shopping destination. The thesis could also be used as a base for further research on similar matters in Porvoo.

Tallennettuna: