Haku

Tiimityön kehittäminen toimintamallin muutoksella

QR-koodi

Tiimityön kehittäminen toimintamallin muutoksella

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Espoon kaupungin Talouspalveluiden johtoryhmän määrittelemä toimintamallin muutos kirjanpidon yksikölle. Kirjanpidon yksikön toimintamallin muutoksella haluttiin osittain tehostaa toimintaa, mutta ennen kaikkea lisätä osaamista, optimoida prosessien suoritusta ja kehittää yksikköä vastaamaan paremmin tulevaisuuden muuttuvia toimintaympäristöjä. Tämän tutkimuksen aikana tehtiin kirjanpidon yksikölle toimintamallin muutossuunnitelma ja se toteutettiin niiltä osin kuin se rajatuissa aikaraameissa oli mahdollista.

Vertaistutkimus eli benchmarking-menetelmä toimi tutkimuksessa tiedonhankintamenetelmänä ja sen avulla kartoitettiin toimintamallin muutostoimenpiteitä vertaisyksiköissä. Benchmarking-prosessi ja tietoperusta toimivat tutkimuksessa toisiaan täydentävinä. Tietoperustassa tarkasteltiin tiimityötä, erilaisia organisaatiomalleja ja erityisesti muutosprosessissa johtamista tukevia aihioita.

Tulosten mukaan toimintamallin muutosprosessi pystyttiin osin toteuttamaan kirjanpidon yksikössä, sillä muutostoimenpiteistä toteutettiin operatiivisiin prosesseihin ja johtamiseen liittyvät toimenpiteet. Tämän lisäksi toiminnan seuraamisen tueksi kehitettiin mittarit ja osaamisen seurantaan osaamiskortit. Tutkimus osoitti, että kirjanpidon yksikön tiimityötä pystyttiin kehittämään ketterämmäksi, mutta kaikilta osin ei toimenpiteissä onnistuttu. Tutkimuksen ulkopuolelle jäivät asiantuntijatöiden prosessien ja tiimin rakenteisiin kohdistuvat muutostoimenpiteet.

Tutkimus osoitti, että toimintamallin muutos on pitkäkestoinen prosessi, joka kehittyy muutoksen aikanakin. Tutkimus myös osoitti, että työtapojen ja prosessien kehittäminen on tärkeää, jotta voidaan vastata muuttuviin työympäristöihin, kehittämään omaa toimintaa ja luoda yhteistä suuntaa tiimityölle. Muutosprosessi koetaan usein pelottavana, mutta on tärkeää uskaltaa kyseenalaistaa vanhoja toimintamalleja ja rohkeasti kehittää omaa toimintaa asiakaslähtöisemmäksi.

Tallennettuna: