Haku

Kasvuhakkerointi, LinkedIn-mainonta ja markkinoinnin automaatio vientimyynnin kasvun kiihdyttäjänä

QR-koodi

Kasvuhakkerointi, LinkedIn-mainonta ja markkinoinnin automaatio vientimyynnin kasvun kiihdyttäjänä

Digitaalisuus ja teknologian nopea kehitys ovat uusien mahdollisuuksien ohella tuoneet yrityksille myös yhä suuremmat haasteet menestymiseen kilpailluilla markkinoilla. Digitalisoituva toimintaympäristö vaatii markkinoinnilta ja myynniltä uutta osaamista ja käyttövalmiuksia, sillä markkinointiteknologian ja -menetelmien kehitys on todella nopeaa.

Tutkimuksen ja kehittämistehtävän kohteena on suomalaisen yrityksen LinkedIn-markkinointikeinot kansainvälisen liiketoiminnan kasvattamiseen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaista sisältöä LinkedInissa tulee tuottaa ja jakaa valitulle kohderyhmälle, voidaanko LinkedIn-mainoksien avulla hankkia potentiaalisia asiakkaita eli liidejä ja miten LinkedIn-mainonta voidaan integroida markkinoinnin automaatioon tehostamaan markkinointia ja myyntiä kasvuhakkeroinnin metodeja hyödyntämällä. Opinnäytetyössä kuvataan toimintamallia, joilla yritys voi kehittää ja tehostaa digitaalista markkinointia ja myyntiä. Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, tutkimuksesta ja toimintamallista. Teoriaosuudessa käsitellään kasvuhakkerointia, kasvumarkkinointia, inbound-sisältömarkkinointia, markkinoinnin automaatiota ja tarkemmin LinkedIn-kanavan käyttöä ja hyödyntämistä kansainvälisessä markkinoinnissa. Tavoitteena oli selvittää ja luoda kattava kuva aiheesta, ja sen vuoksi perehdyttiin moniin markkinoinnin metodeihin ja eri asiantuntijoiden näkemyksiin.

Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää osana kehitysprosessia. Tutkimus toteutettiin laatimalla kyselylomake LinkedIn-kanavan sisällöistä. Kyselyn tuloksista siirryttiin pohtimaan, millaista sisältöä kohdeyrityksen markkinoinnin tulee tuottaa LinkedInissa, jotta kohdennetuilla LinkedIn-mainoksilla voidaan hankkia kansainvälisiä liidejä. Tämän jälkeen siirryttiin suunnittelemaan ja toteuttamaan startup-yrityksistä tunnettua iteratiivista toimintamallia kasvuhakkeroinnin metodeja hyödyntäen kohdeyrityksen LinkedIn-mainontaan. Lopuksi hankitut liidit tuli integroida markkinoinnin automaatioon ja osaksi markkinointi- ja myyntiprosessia.

Tulosten perusteella systemaattisen toimintamallin toteuttamisella on merkittävä rooli. Se mahdollistaa toistettavan ja skaalautuvan mallin luomisen sekä organisaation oppimisen. Kehitystehtävän mukaan haasteita ovat digitaalisen toimintaympäristön ymmärrys sekä toiminnallisen tason haasteet sisällöntuotannon, tiedonhallinnan ja järjestelmien saralla. Teorian ja kehitystehtävän pohjalta muodostettiin toimenpide-ehdotukset jatkuvan systemaattisen mallin toteuttamiseksi osana yrityksen digitaalista markkinointia. Skaalautuva malli yhtenäistää markkinoinnin käytäntöjä ja tukee myyntiorganisaatiota. Kehitystehtävä tarjoaa uusia näkemyksiä digitaalisen markkinoinnin kasvun ja arvontuoton optimoinnista B2B-kontekstissa.

Tallennettuna: