Haku

SAK sosiaalisessa mediassa : Verkkokäyttäjien mielipiteet SAK:n näkemyksistä internetin keskustelupalstoilla

QR-koodi

SAK sosiaalisessa mediassa : Verkkokäyttäjien mielipiteet SAK:n näkemyksistä internetin keskustelupalstoilla

Sosiaalinen media on tällä hetkellä hyvin ajankohtainen puheenaihe. Myös opinnäytteen toimeksiantaja Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry on havainnut sosiaalisen median merkityksen nykyajan viestinnässä ja markkinoinnissa, ja siksi järjestö pyrkiikin hyödyntämään sitä toiminnassaan.

SAK:n sosiaalisen median työryhmän tehtävänä on ollut selvittää, miten sosiaalista mediaa voitaisiin hyödyntää viestinnän työkaluna ammattiyhdistysliikkeessä. Opinnäytteessä tarkastellaan sosiaalista mediaa eri näkökulmasta. Tavoitteena on selvittää, millaista keskustelua SAK:sta käydään sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten verkkokäyttäjien mielipiteitä SAK:n näkemyksistä verkkouutispalvelujen keskustelupalstoilla. Työssä keskitytään SAK:n esittämien näkemysten herättämiin ajatuksiin ja mielipiteisiin.

Teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan sosiaalisen median yleisimpiin käyttömuotoihin ja samalla tutustutaan sosiaalisen median vaikutukseen nykyviestintään. Työn empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin hyödyntämällä kahta mediaseurantapalvelua. Tutkimusaineisto kerättiin ajalla 1.6. – 31.12.2009.

Tutkimuksessa selvisi, että verkossa käydään aktiivista keskustelua SAK:sta. Neutraaleja ja negatiivisia kommentteja esiintyi keskustelupalstoilla positiivisia kommentteja runsaammin. Keskustelupalstoilla esiintyvien viestien runsaus osoittaa sen, että järjestön toiminta kiinnostaa useita verkkokäyttäjiä.

Verkkokeskusteluissa tuli ilmi SAK:n vahvuudet, joiden tulisi toimia organisaation painopisteenä myös jatkossa. Järjestön tulisi lisäksi huomioida keskustelupalstoilla ilmenneitä epäkohtia toiminnassaan. Keskustelupalstojen kuten muun sosiaalisen median seuraaminen mahdollistaa nopean reagoimisen näihin epäkohtiin. Sosiaalisen median voidaankin ajatella olevan tärkeä palautekanava, jota seuraamalla järjestö saisi hyödyllisiä kehitysideoita, joiden avulla se voisi parantaa toimintaansa.

Tallennettuna: