Haku

Kaukoidän kulttuurin ymmärtäminen myyntityössä

QR-koodi

Kaukoidän kulttuurin ymmärtäminen myyntityössä

Tämän opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoisuutta eri kulttuureille tyypillisistä ominaispiirteistä ja kulttuurieroista sekä tuottaa käsikirja Haaga-Helian ammattikorkeakoulun myyntityön koulutusohjelman opiskelijoille, joille on hyvin todennäköistä päätyä tulevaisuudessa työskentelemään globaaleihin yrityksiin eri kulttuureista peräisin olevien ihmisten kanssa.

Teoriaosuus koostuu kolmesta pääosiosta, joista ensimmäinen käsittelee kulttuuriidentiteettiä ja kulttuuripiirejä. Kyseisessä osiossa saadaan vastauksia kysymyksiin siitä, mitä kulttuuri ja monikulttuurisuus ovat, mistä kaikesta ne koostuvat ja millainen vaikutus niillä on henkilön identiteettiä ajatellen.

Teorian toinen osuus, joka käsittelee uskontoa, liittyy olennaisesti ensimmäiseen osuuteen, sillä kulttuurilla ja uskonnolla molemmilla on olennainen rooli henkilön kulttuuri-identiteetin muodostumisessa. Teoriaosuudet käsittelevät kuitenkin kulttuuri-identiteettiä ja uskontoja omina laajempina osioinaan.

Teorian kolmas eli viimeinen osuus käsittelee myyntitapaamisen näkökulmasta tärkeitä huomioitavia asioita, kuten aika- ja valtakäsityksiä, joiden kohdalla saattaa esiintyä suuriakin käsityseroja eri kulttuureiden välillä. Näiden eri käsitysten ymmärtäminen auttaa ihmisiä ymmärtämään monikulttuurisuutta sekä käyttäytymään maassa maan tavalla.

Produktiosio, joka on toteutettu käsikirjan muodossa, keskittyy Kaukoidän kulttuuriin ja se on rajattu kolmeen teknologisesti ja markkinallisesti merkittävämpään maahan, Kiinaan, Japaniin ja Korean tasavaltaan. Käsikirja pitää sisällään tietoa niin bisneskäyttäytymisestä, kuin myös yleistä tietoa kunkin maan kulttuureille oleellisista asioista, kuten symboliikasta.

Tallennettuna: