Haku

Ohjelmistokehityksen menetelmiä alakouluun – Digitaalinen oppimateriaali vuosiluokille 3–6

QR-koodi

Ohjelmistokehityksen menetelmiä alakouluun – Digitaalinen oppimateriaali vuosiluokille 3–6

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda oppimateriaali, joka tutustuttaa oppilaita ohjelmis-tokehitykseen. Tavoitteen perusteluna käytän sitä, että nykyaikaiset ohjelmat eivät synny vain ohjelmoijan työn tuloksena, vaan ohjelmia suunnitellaan ja kehitetään monialaisissa tiimeissä. Ohjelmoinnin opetukseen on olemassa paljon materiaalia, mutta mielestäni ohjel-moinnin opetus pitäisi tuoda enemmän ohjelmistokehityksen kontekstiin.

Opinnäytetyön toiminnallisen osan ohjelmointiympäristöksi valitsin Scratch-ohjelmointiympäristön, koska se visuaalisen käyttöliittymänsä vuoksi soveltuu alakoulun käyttöön. Scratch on laajassa käytössä ja tuttu. Scratchin peruskäyttö on helppoa, mutta sillä voi silti tehdä monipuolisia ja laajoja ohjelmia. Opinnäytetyöni yhtenä tavoitteena on osoittaa, että Scratch taipuu moneen.

Opinnäytetyön toiminnallisen osan suunnittelun lähtökohtana oli Legon tapa rakentaa osista koostuvia monipuolisia kokonaisuuksia. Samoin kuin Legoissa, myös Scratchissa ohjelma-kokonaisuus rakennetaan yhdistelemällä paloja. Lego-ideologia toistuu myös tehtävävihkon tasolla. Tehtävävihkossa annetaan oppilaille vaiheittainen ohjeistus, jonka avulla oppilas voi itsenäisesti koostaa ohjelmakokonaisuuden. Taustalla on ajatus siitä, että ohjelmointia oppii ensin mallista kopioimalla ja valmista koodia muuntelemalla.

Oppimateriaalin tarkoitus on tutustuttaa oppilas ohjelmistokehityksen prosessin eri rooleihin, tehtäviin ja työkaluihin. Työkaluiksi on valittu helppokäyttöisiä ja ilmaisia ohjelmia, joiden avulla oppilas voi muunnella ohjelmaa.

Opinnäytetyön tuloksena syntyi tuote, josta aion kerätä palautetta jatkokehitystä varten.

Tallennettuna: