Haku

Käyttäjäkysely Pamark Oy:n B2B-verkkokauppaan kaupan kehittämiseksi

QR-koodi

Käyttäjäkysely Pamark Oy:n B2B-verkkokauppaan kaupan kehittämiseksi

B2B-verkkokauppa elää digitalisoitumisen ja kuluttajistumisen aikaa. Verkkokauppa ei ole enää vain sähköistä tiedonsiirtoa varten vaan siltä edellytetään helppokäyttöisyyttä ja kattavaa tuotetietoa ja sisältöä myös B2B-kaupassa.

Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Pamark Oy:lle käyttäjätutkimuksen avulla mitä mieltä verkkokaupan käyttäjät, eli asiakkaat ja henkilökunta, ajattelevat nykyisen kaupan käytettävyydestä ja toisaalta mitä he ajattelevat mahdollisesta muusta sisällöstä tuotteiden lisäksi. Työn tavoitteena oli saada käyttäjistä sellaista tietoa, jota voidaan hyödyntää yrityksen verkkokaupan kehittämisessä. Käyttäjätutkimus rajattiin koskemaan Pamark Oy:n yleistä verkko-kauppaa ja henkilökunnan osalta niitä, jotka oletettavasti käyttävät verkkokauppaa työväli-neenään.

Käyttäjätutkimus toteutettiin kvantitatiivisella menetelmällä, sähköisenä kyselytutkimuksena. Asiakkaille toteutettuun kyselyyn saatiin 169 vastausta. Henkilökunnalle toteutettuun kyselyyn saatiin 15 vastausta ja kyselyn vastausprosentti oli 71 %.

Tutkimustulokset olivat yrityksen kannalta erittäin hyvät mutta tutkimustulosten perusteella löytyi myös kehitettävää. Viitekehyksen ja tutkimustulosten perusteella annetaan tässä opinnäytteessä toimenpidesuositus koskien hakua ja tuoteryhmävalikkoa, tuotetietoja ja kuvia sekä mahdollista uutta sisältöä.

Tutkimus on toistettavissa, eli sen reliabiliteetti on hyvä ja tutkimustulokset vastaavat tutki-musongelmiin ja tukevat tutkimuksen tavoitteita joten tutkimuksen validiteetti on hyvä. Tutkimus on toteutettu myös eettisesti joten tutkimus on luotettava.

Työn tekijä on sekä teoreettista viitekehystä kerätessä ja pohtiessa, että tutkimusta tehdessä ja tutkimustuloksia analysoidessa kerännyt itselleen ammatillista osaamista ja voi opinnäytteen aikana hankkimiaan tietoja hyödyntää suoraan omassa työssään.

Tallennettuna: