Haku

Kokkien rekrytoinnin tehostaminen Scandic Hotels Oy:ssä

QR-koodi

Kokkien rekrytoinnin tehostaminen Scandic Hotels Oy:ssä

Tämän työn tavoitteena oli kokkien rekrytoinnin tehostaminen toimeksiantajana toimivalla Scandicilla. Työssä tutkittiin, mitä kanavia käytetään työnhaussa ja mitä asioita arvostetaan työnantajassa. Työn avulla pyrittiin kartoittamaan työnhakijoiden tottumuksia työnhaussa ja työnantajan valintaan vaikuttavia seikkoja, jotta rekrytointia voitaisiin tehostaa niin, että am-mattitaitoiset kokit saataisiin kiinnostumaan avoimista työpaikoista ja lopulta hakemaan työtä.

Teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan työn toimeksiantajaan, rekrytointiin yleisesti, erilaisiin rekrytointikanaviin, työnantajamielikuvan merkitykseen työnantajan valinnassa, kokin koulutukseen sekä työn vaatimuksiin. Rekrytointi voidaan jakaa neljään osaan, joita ovat vaatimusten määrittely, rekrytointikampanjoiden suunnittelu, hakijoiden houkuttelu ja heidän valinta. Tässä työssä keskityttiin ainoastaan ulkoiseen rekrytointiin, eli yrityksen ulkopuolella olevien henkilöiden palkkaamiseen.

Tutkimusongelmaa lähestyttiin kvalitatiivisella tutkimusotteella, sillä haastateltavilta haluttiin mahdollisimman kattavia vastauksia tutkimuskysymyksiin. Tutkimusta varten haastateltiin kahta Scandicilla työskentelevää kokkia ja kolmea kokki-opiskelijaa. Kummallekin kohderyhmälle tehtiin omat haastattelurungot. Haastatteluista kolme tehtiin puhelimitse ja kaksi pikaviestinpalveluiden välityksellä syksyllä 2015. Aluksi tavoitteena oli saada haastatteluihin viimeisen vuoden opiskelijoita ja saman vuoden aikana rekrytoituja kokkeja, jotta he kokisivat haastattelun aiheelliseksi ja siten myös antaisivat kattavampia vastauksia. Yksi haastattelu ei kuitenkaan kuulu tähän kohderyhmään, sillä lopulta kohderyhmää laajennettiin koskemaan kaikkia rekrytoituja kokkeja. Saadut haastattelut litteroitiin, koodattiin ja lopulta analysoitiin.

Aineistosta voidaan todeta, että yleisimmät kanavat työnhaussa ovat työ- ja elinkeinopalveluiden mol.fi-sivusto sekä puskaradio. Lisäksi mainittiin suoraan yritykseltä kysyminen, koulun vaikutus, lehti-ilmoittelu sekä Facebook. Työnantajassa arvostetaan mitä erilaisimpia asioita. Molemminpuolinen joustaminen työajoissa ja rehellisyys tulivat kuitenkin haastatteluissa eniten esille. Myös työntekijän arvostaminen, hyvän johtajan merkitys ja palkan maksaminen ajallaan koettiin tärkeiksi ominaisuuksiksi.

Tallennettuna: