Haku

SEIKKAILUKASVATUKSELLINEN PÄIVÄ VANTAANJOELLA : Elämyspedagoginen näkökulma

QR-koodi

SEIKKAILUKASVATUKSELLINEN PÄIVÄ VANTAANJOELLA : Elämyspedagoginen näkökulma

TIIVISTELMÄ

Soikkeli, Juha. Seikkailukasvatuksellinen päivä Vantaanjoella; elämyspedagoginen näkökulma. Diak Etelä, Järvenpää, kevät 2015, 55 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)

Toteutin opinnäytetyöni yhteistyössä lastensuojelun sijaishuollon yksityisen toimijan kanssa. Opinnäytetyö muodostuu kesällä 2014 yhteistyökumppanin kanssa toteutta-mastani toiminnallisesta produktiosta sekä sen arviointiraportista. Tavoitteenani oli toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen saada aikaiseksi elämyksellistä ja sopivan haastavaa yhdessä tekemistä, joka sisältäisi toiminnan ohella mahdollisuuksia yhteisöllisyyden ja luottamuksellisen vuorovaikutuksen rakentumiselle lastenkodin nuorten ja heidän ohjaajiensa välille. Toiminnallinen osuus toteutettiin merellä ja jokiympäristössä yhden päivän pituisena melontaretkenä SUP-melontalautoja välineenä käyttäen. Taustateoria työlle tuli toisilleen rinnakkaisista elämyspedagogiikan ja seikkailukasvatuksen sekä edellisiin sisältyvän voimautumisen käsitteistä.

Produktion arviointia varten hankin aineistoa käyttämällä toimintatutkimuksen lähestymistapaa, teemahaastattelua, havainnointia, päiväkirjaa sekä videointia. Melontaan keskittyvän toiminnallisen päivän videomateriaalista koostin videokertomuksen (digitarinan), johon mukana olleet nuoret osallistuivat kuvaamalla sekä vaikuttamalla videon lopulliseen muotoon editointivaiheessa. Videotyöskentelyn merkitys liittyi yhteisen kokemuksen jälkireflektointiin sekä kokemuksen muokkaamiseen sellaiseen muotoon, jota katsomalla nuori voi halutessaan palata kokemukseensa jälkeenpäinkin.

Opinnäytetyön tapauskohtaisen luonteen vuoksi produktion arviointikertomus ei ole yleistettävissä sellaisenaan. Arviointikertomus vahvistaa kuitenkin seikkailukasvatuksen tutkimuksen valtavirran tuloksia, joiden mukaan seikkailukasvatuksen vaikutukset ja tuloksellisuus nähdään lähes pääsääntöisesti positiivisina. Työotteena seikkailukasvatuksen mahdollisuudet näkyvät ensisijaisesti yhteisen toiminnan myötä syntyneissä ihmissuhteissa (Linnossuo 2007, 205).

Asiasanat: Elämyspedagogiikka, seikkailukasvatus, lastensuojelu, voimaantuminen

Tallennettuna: