Sökning

Kuvilla elämään : Visuaalinen virikemateriaali rippikoulun opetustuokioihin

QR-kod

Kuvilla elämään : Visuaalinen virikemateriaali rippikoulun opetustuokioihin

Johanna Flinkman, Milla Luopakka & Matilda Moilanen. Kuvilla elämään – Visuaalinen virikemateriaali rippikoulun opetustuokioihin. Syksy 2014, 79 s., 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda monikäyttöistä rippikoulun opetusmateriaalia, joka lisää oppimisen mielekkyyttä ja tehostaa rippikoulun vaikuttavuutta. Opinnäytetyön tuotteena syntyi Kuvilla elämään -virikemateriaali. Materiaali koostuu kolmesta videosta ja 151 valokuvasta sekä keskustelukysymyksistä ja toiminnallisista harjoitteista. Kuvamateriaalia on jokaiseen rippikouluopetuksen aiheeseen liittyen, minkä lisäksi materiaalissa on myös vaihtoehtoisia valokuvia. Työelämän yhteistyötahona toimi Helsingin Tuomiokirkkoseurakunta. Materiaalilla haluttiin tukea rippikoululaisten oppimista sekä tarjota rippikoulujen ohjaajille uutta opetusmateriaalia. Valokuvien ja videoiden tueksi laadittiin apukysymyksiä, joiden avulla kuvien pohjalta voi synnyttää keskustelua. Materiaali koottiin oppimiseen, rippikouluun ja kuvien tulkitsemiseen liittyvän teoriatiedon pohjalta. Materiaali suunniteltiin toimivaksi vuorovaikutuksellista oppimista virittävänä, muistia ja keskittymistä tukevana sekä pohdintaa ja mielenkiintoa herättävänä välineenä rippikouluopetuksessa. Materiaalin osien käyttöä opetustilanteissa kokeiltiin, ja käyttökokemusten pe-rusteella kuvat keskustelukysymyksineen piristivät opetusta. Materiaali auttoi keskittymään, hahmottamaan ja sisäistämään opetusten aiheita syvällisesti. Valokuvat herättivät keskustelua, ja nuoret saivat pohtia opetusten aiheita hen-kilökohtaisella tasolla sekä yhteisessä keskustelussa. Materiaali toi opeteltavan asian ihmiselämän kautta ymmärrettäväksi. Materiaalipakettia voi hyödyntää rippikoulutyön lisäksi myös nuorisotyössä esi-merkiksi nuortenilloissa, isoskoulutuksessa, ja hartauksissa. Materiaalipakettia voi vielä työstää jatkossa kuvien ja niihin liittyvien kysymysten vaikuttavuutta arvioimalla. Kuvia ja keskustelukysymyksiä voi korvata uusilla, paremmin tarkoitustaan palvelevilla, tai materiaalin kuvien määrää voi kasvattaa vaihtoehtojen lisäämiseksi. Visuaalisen materiaalin ja siihen liittyvän keskustelun käyttöä opetuksessa, sekä niiden vaikutuksia opetukseen ja rippikoulun vaikuttavuuteen voidaan tutkia. Asiasanat: dialogisuus, nuoruus, oppiminen, oppimistyylit, oppimisvaikeudet, pedagogisuus, rippikoulu, rippikoulutyö, sosiaalinen konstruktivismi, valokuva, virikemateriaali, visuaalisuus, vuorovaikutus

Flinkman, Johanna and Luopakka, Milla and Moilanen, Matilda. A visual material for confirmation class. 79 p, 5 appendices. Language: Finnish. Spring 2014. Diaconia University of Applied Sciences. Degree Programme in Social Services, Option in Christian Youth Work. Degree: Bachelor of Social Services. The end-result of the thesis is a package of visual material that can be used during lessons at the confirmation class of the Finnish Evangelical Lutheran Church. The project was done in co-operation with Helsingin Tuomiokirkkoseurakunta congregation. The material consists of three short films and 151 photographs. It also includes material, such as questions and functional learning activities that help in creating conversation based on the visual material. The thesis is based on the theory of learning, Christian education on the confirmation classes and interpretation of photographs. The aim of the thesis was to create multifunctional teaching material that increases the meaningfulness of learning and enhances the effectiveness of confirmation class. The purpose of the material was to support the learning of all youngsters and also to provide new teaching material for the leaders of the confirmation classes. The material was designed to activate interactive learning, support focusing and memorizing and get the youth on the confirmation class interested in the subject of the lesson. The material has been tested few times and feedback has been collected. Ac-cording to the feedback the material has helped the youngsters to concentrate on the lessons and profoundly understand the subject. Besides the confirmation classes the material can be utilized in church’s youth work for example as a devotion material. In the future the material can be de-veloped by evaluating the effectiveness of photographs and conversational questions. Some of the photographs can be replaced with new photographs more suitable to the subject or the amount of material can be increased to pro-vide more options for the user. Key words: church youth work, confirmation class, dialogue, difficulties in learning, interaction, learning, learning styles, youth, photograph, social constructionism, teaching material, visual learning

Sparad: