Haku

Kuvilla elämään : Visuaalinen virikemateriaali rippikoulun opetustuokioihin

QR-koodi

Kuvilla elämään : Visuaalinen virikemateriaali rippikoulun opetustuokioihin

Johanna Flinkman, Milla Luopakka & Matilda Moilanen. Kuvilla elämään – Visuaalinen virikemateriaali rippikoulun opetustuokioihin. Syksy 2014, 79 s., 5 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda monikäyttöistä rippikoulun opetusmateriaalia, joka lisää oppimisen mielekkyyttä ja tehostaa rippikoulun vaikuttavuutta. Opinnäytetyön tuotteena syntyi Kuvilla elämään -virikemateriaali. Materiaali koostuu kolmesta videosta ja 151 valokuvasta sekä keskustelukysymyksistä ja toiminnallisista harjoitteista. Kuvamateriaalia on jokaiseen rippikouluopetuksen aiheeseen liittyen, minkä lisäksi materiaalissa on myös vaihtoehtoisia valokuvia. Työelämän yhteistyötahona toimi Helsingin Tuomiokirkkoseurakunta. Materiaalilla haluttiin tukea rippikoululaisten oppimista sekä tarjota rippikoulujen ohjaajille uutta opetusmateriaalia. Valokuvien ja videoiden tueksi laadittiin apukysymyksiä, joiden avulla kuvien pohjalta voi synnyttää keskustelua. Materiaali koottiin oppimiseen, rippikouluun ja kuvien tulkitsemiseen liittyvän teoriatiedon pohjalta. Materiaali suunniteltiin toimivaksi vuorovaikutuksellista oppimista virittävänä, muistia ja keskittymistä tukevana sekä pohdintaa ja mielenkiintoa herättävänä välineenä rippikouluopetuksessa. Materiaalin osien käyttöä opetustilanteissa kokeiltiin, ja käyttökokemusten pe-rusteella kuvat keskustelukysymyksineen piristivät opetusta. Materiaali auttoi keskittymään, hahmottamaan ja sisäistämään opetusten aiheita syvällisesti. Valokuvat herättivät keskustelua, ja nuoret saivat pohtia opetusten aiheita hen-kilökohtaisella tasolla sekä yhteisessä keskustelussa. Materiaali toi opeteltavan asian ihmiselämän kautta ymmärrettäväksi. Materiaalipakettia voi hyödyntää rippikoulutyön lisäksi myös nuorisotyössä esi-merkiksi nuortenilloissa, isoskoulutuksessa, ja hartauksissa. Materiaalipakettia voi vielä työstää jatkossa kuvien ja niihin liittyvien kysymysten vaikuttavuutta arvioimalla. Kuvia ja keskustelukysymyksiä voi korvata uusilla, paremmin tarkoitustaan palvelevilla, tai materiaalin kuvien määrää voi kasvattaa vaihtoehtojen lisäämiseksi. Visuaalisen materiaalin ja siihen liittyvän keskustelun käyttöä opetuksessa, sekä niiden vaikutuksia opetukseen ja rippikoulun vaikuttavuuteen voidaan tutkia. Asiasanat: dialogisuus, nuoruus, oppiminen, oppimistyylit, oppimisvaikeudet, pedagogisuus, rippikoulu, rippikoulutyö, sosiaalinen konstruktivismi, valokuva, virikemateriaali, visuaalisuus, vuorovaikutus

Tallennettuna: