Haku

Psykososiaalinen tuki ja monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö nuorten maahanmuuttajien opetusryhmässä

QR-koodi

Psykososiaalinen tuki ja monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö nuorten maahanmuuttajien opetusryhmässä

TIIVISTELMÄ

Paunila, Vaula. Psykososiaalinen tuki ja monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö nuorten maahanmuuttajien opetusryhmässä. Opinnäytetyö, syksy 2014, 138 s, 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).

Kehittämispainotteisen opinnäytetyön lähtökohtana oli tehdä näkyväksi Espoossa kehitetty monialainen toimintamalli oppivelvollisuusiän ylittäneiden maahanmuuttajanuorten kotoutumisen edistämisessä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä ja dokumentoida tietoa Espoon sosiaali- ja terveystoimen ja Espoon suomenkielisen opetustoimen yhteistyössä kehittämästä toimintamallista, jossa oppivelvollisuusiän ylittäneille maa-hanmuuttajanuorille on tarjottu kotoutumisvaiheen opetus, ohjaus ja psykososiaalinen tuki kouluympäristössä. Toisena tavoitteena oli laatia kerättyyn ja dokumentoituun tietoon pohjautuva opas. Tiedon dokumentoinnilla ja oppaan kehittämisellä haluttiin tehdä näkyväksi erityisesti sosiaali- ja terveysalan työntekijän rooli ja sen merkitys monikulttuurisessa kouluyhteisössä.

Opinnäytetyö perustuu laajaan teoreettiseen ja tutkimukselliseen tietoon, lainsäädäntöön sekä asiantuntijahaastatteluihin. Tiedonkeruun menetelmänä opinnäytetyössä käytettiin yksilö- ja ryhmähaastatteluita, jotka olivat muodoltaan puolistrukturoituja teemahaastatteluita.

Opinnäytetyö toteutettiin kaksivuotisena kehittämisprosessina. Kehittämistyö tehtiin yhteistyössä Espoon maahanmuuttajapalveluiden kanssa. Kyseinen organisaatio toimii osana kunnan sosiaali- ja terveyspalveluita. Kehittämistyön tuotoksena syntyi tiivis kirjallinen kuvaus Espoossa kehitetyn monialaisen toimintamallin kehitysvaiheista vuosina 2003–2014 sekä Psykososiaalinen tuki ja monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö AIVA-ryhmässä -opas. Oppaassa esitellään AIVA-ryhmän (aikuisten perusopetukseen valmistava opetus) sosiaaliohjaajan keskeiset työtehtävät, työn teoriaperusta ja toimintaympäristö sekä kyseisessä toimintaympäristössä kehitettyjä monialaisia, vakiintuneita työkäytäntöjä.

Opas on kehitetty paikallisesti Espoon maahanmuuttajapalveluiden ja Espoon aikuislukion AIVA-ryhmän käyttöön, mutta on sovellettavissa muissa oppilaitoksissa, joissa opiskelee oppivelvollisuusiän ylittäneitä maahanmuuttajanuoria. Monialaisen yhteistyön lisääminen, kotoutumisen edistäminen ja nuorten syrjäytymisen ehkäisy ovat ajankohtaisia haasteita Suomessa. Pyrin opinnäytetyölläni tekemään näkyväksi ja levittämään hyviä käytäntöjä, joilla edellä mainittuihin haasteisiin voidaan vastata. Pyrin myös osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun maahanmuuttajanuorten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi.

Asiasanat: maahanmuuttajat, kotoutuminen, psykososiaalinen tuki, monikulttuurisuus, ohjaus, syrjäytyminen, ehkäisy, monialaisuus, oppaat

Tallennettuna: