Haku

LIIKKUEN JA LEIKKIEN RYHMÄKSI : Yhteisöllisyyden ja sosiaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa liikuntaleikkien avulla

QR-koodi

LIIKKUEN JA LEIKKIEN RYHMÄKSI : Yhteisöllisyyden ja sosiaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa liikuntaleikkien avulla

TIIVISTELMÄ

Punkkinen, Essi & Snellman, Miia. Liikkuen ja leikkien ryhmäksi. Yhteisöllisyyden ja sosiaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa liikuntaleikkien avulla. Syksy 2014, 42 s., 6 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.

Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea lasten sosiaalisten taitojen kehittymistä sekä vahvistaa lasten välistä yhteisöllisyyttä liikunnan avulla. Tavoitteena oli myös mahdollistaa lapsille uusien sosiaalisten kontaktien luominen. Pidemmän aikavälin tavoitteena oli parantaa tunnelmaa päiväkodin koko toimintaympäristössä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä työelämätahon kanssa.

Yhteisöllisyyttä ja sosiaalisten taitojen kehittymistä tuettiin järjestämällä liikuntaleikkituokioita. Liikuntaleikkituokioita järjestettiin vantaalaisen päiväkodin kahden eri ryhmän viisivuotiaille lapsille. Kymmenen lapsen liikuntaleikkiryhmä kokoontui kymmenen viikon ajan kerran viikossa. Kaikilla tuokioihin valituilla leikeillä oli oma tarkoituksensa tavoitteen saavuttamiseksi. Liikuntaleikkituokiot suunniteltiin niin, että ne tukivat yhteisöllisyyttä, eivätkä keskittyneet yksilöiden väliseen kilpailuun. Kaikki kilpailulliset leikit voitettiin tai hävittiin yhdessä joukkueena. Lapsille haluttiin antaa mahdollisuus kokea ja käsitellä pettymyksiä turvallisessa ympäristössä. Liikuntaleikkituokioiden suunnitelmana toimi opinnäytetyöprosessin ohessa koottu Liikkuen ja leikkien ryhmäksi -opas.

Aineistoa kerättiin havainnoimalla liikuntaleikkituokioita havainnointipäiväkirjan avulla sekä suorittamalla kysely opinnäytetyöprosessiin osallistuvien lapsiryhmien kahdeksalle kasvattajalle. Havainnointipäiväkirjan tulokset analysoitiin käyttämällä apuna sitä varten tehtyä havainnointitaulukkoa. Taulukkoon koottiin oleellisimmat havainnot teemoittain. Kaikilta kyselyyn osallistuneilta kasvattajilta saatiin täytetyt kyselylomakkeet takaisin. Vastaukset olivat hyvin moninaisia, sillä osa vastauksista oli kattavia, mutta osa myös vaatimattomampia.

Opinnäytetyön tavoitteet toteutuivat, sillä tuloksista kävi ilmi, että ryhmän yhteisöllisyydessä tapahtui muutoksia. Lapset saivat uusia ystäviä, heidän ryhmätyötaitonsa kehittyivät ja toisten lasten lähellä olemisesta tuli luontevampaa. Lisäksi lapset oppivat hyväksymään helpommin muita mukaan leikkeihin. Kannustaminen muuttui luontevaksi osaksi yhteisiä liikuntaleikkejä.

Asiasanat: varhaiskasvatus, yhteisöllisyys, sosiaaliset taidot, liikuntaleikit

Tallennettuna: