Haku

OPETELLAAN ELÄMÄÄ : KEISKO-koulutuksen toiminnalliset opetuskokonaisuudet ja nuoren kokonaisvaltaisen kasvun tukeminen

QR-koodi

OPETELLAAN ELÄMÄÄ : KEISKO-koulutuksen toiminnalliset opetuskokonaisuudet ja nuoren kokonaisvaltaisen kasvun tukeminen

Marjakangas, Kati. OPETELLAAN ELÄMÄÄ. KEISKO- koulutuksen toiminnalliset opetuskokonaisuudet ja nuoren kokonaisvaltaisen kasvun tukeminen. Kevät 2013 112 s. 2 liitettä. Diakonia Ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma. Diakonia, kristillinen kasvatus ja nuorisotyö. Sosionomi (ylempi AMK).

Tutkimus käsitteli isoskoulutusta ja sen kehittämistä aikaisemmin kehitetyn KEISKO kerhonohjaaja-isoskoulutuksen opetussuunnitelman pohjalta. Tutkimuksen tarve oli työelämälähtöinen, sillä vuonna 2006 julkaistu KEISKO kerhonohjaaja-isoskoulutuksen opetussuunnitelma sisältää vain opetustavoitteet.

Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää KEISKOn opetussuunnitelman tavoitteiden mukaiset toiminnalliset opetuskokonaisuudet. Näiden opetuskokonaisuuksien avulla nuori saa valmiudet kohdata sekä varhaisnuoret että rippikouluikäiset ja kyseisten ikäryhmien erityistarpeet. Lisäksi koulutuksessa kiinnitetään huomiota nuoren kokonaisvaltaisen kasvun tukemiseen. Opetuskokonaisuuksien kehittämisessä huomioitiin erilaiset oppimistyylit ja opetusmenetelmien monipuolinen käyttö.

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys painottui kehityspsykologiaan ja pedagogiikkaan. Kehityspsykologiassa perehdyttiin varhaisnuoren ja nuoren ikäkausikehityksen eri vaiheisiin ja osa-alueisiin. Pedagoginen viitekehys avasi isoskoulutukseen sosiaalipedagogista kontekstia, osallisuutta, yhteisöllistä työmenetelmää, erilaisia oppimistyylejä, opetusmenetelmiä ja oppimiskäsityksiä. Lisäksi tutkimus sisälsi kirkon nuorisotyön ja isostoiminnan teoreettista tarkastelua.

Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena vuosien 2011-2013 aikana. Tutkimusympäristönä toimi Ylivieskan seurakunta ja tutkimusryhminä kaksi KEISKO koulutusryhmää. Tutkimuksessa hyödynnettiin ekspansiivista oppimissyklien ja oppimistekojen menetelmää.

Tutkimuksen tuloksena syntyi Pala palalta – askel askeleelta KEISKO ohjaajan opas, jonka hyödynnettävyys on valtakunnallinen. Siinä olevien toiminnallisten opetuskokonaisuuksien, -menetelmien ja käytännöntoimintojen avulla huomioidaan isostaitojen rinnalla sekä nuoren henkisen ja hengellisen kasvun että sosiaalisen elämän tukeminen.

Tallennettuna: