Haku

KUULUUKO LAPSEN ÄÄNI ROPAKON PÄIVÄKODISSA

QR-koodi

KUULUUKO LAPSEN ÄÄNI ROPAKON PÄIVÄKODISSA

TIIVISTELMÄ

Jokinen, Johanna. Kuuluuko lapsen ääni Ropakon päiväkodissa. Helsinki, kevät 2012, 46 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Helsinki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.

Opinnäytetyön tavoitteena on selvittä, miten lapsen ääni kuuluu päiväkodin arjessa. Tutkimusongelmani on miten lapset kokevat tulevansa kuulluiksi arjessa. Voivatko lapset vaikuttaa päiväkodin toimitaan, hoitopäivänsä aikana.

Opinnäytetyö toteutui laadullisena tutkimuksena. Aineistoa opinnäytetyöhön kerättiin kirjoihin perehtymällä ja lukemalla tutkimuksia aiheesta. Haastattelut, havainnointi ja sadutus toteutui Ropakon päiväkodissa syksyllä 2011. Lapset olivat iältään 3-5vuotiaita. Yhteistyökumppanina toimi Ropakon päiväkoti, Nur-mijärvellä.

Laadullinen tutkimus eteni syksyllä 2011. Tutkimuslupa anottiin varhaiskasva-tuspäälliköltä sekä lasten vanhemmilta. Loka-marraskuussa toteutui lasten ha-vainnointi, haastattelu ja sadutus. Aineiston analysointi toteutui marraskuussa ja opinnäytetyöhön prosessin kuvaus sekä tutkimustulokset.

Tulokset osoittivat, että lapset kokivat aikuisen kuulevan heitä. Lapset kokivat voivasa vaikuttaa siihen, mitä tekevät päivähoitopäivän aikana. Lasten vastauksissa korostui leikin merkitys, vuorovaikutus suhteet leikkitovereihin sekä omahoitajan tärkeys.

Päiväkodissa omahoitajuus ja toimiminen pienryhmissä tarjoavat tilaisuuden kuulla jokaista lasta ja ottaa huomioon heidän toiveitaan. Aikuisen sensitiivinen työote herkistää kuulemaan lasten toiveita ja ottamaan niitä paremmin huomioon. Lasten leikkeihin ja ystävyyssuhteisiin panostaminen on tärkeää. Ropakon päiväkodissa tullaan jatkossakin toimimaan omahoitaja sekä pienryhmätoiminnan mukaisesti. Ropakon päiväkodissa voitaisiin ottaa lapsia enemmän mukaan suunnittelemaan leikkiympäristöä sekä toimintaa, hoitopäivän aikana. Opinnäytetyön tekeminen on opettanut minulle ammatillista kehittymistä ja työyhteisön kehittämistä. Asiasanat: päivähoito, varhaiskasvatus, vuorovaikutus, osallisuus, lapset, kokemukset, pienryhmät, omahoitajajärjestelmä, sadutus, kvalitatiivinen tutkimus

Tallennettuna: