Haku

RIPPIKOULULAISTEN OSALLISUUS RIPPIKOULUJEN HARTAUKSISSA, JUMALANPALVELUKSISSA JA KONFIRMAATIOISSA: ”Me tehtiin se ihan itte!”

QR-koodi

RIPPIKOULULAISTEN OSALLISUUS RIPPIKOULUJEN HARTAUKSISSA, JUMALANPALVELUKSISSA JA KONFIRMAATIOISSA: ”Me tehtiin se ihan itte!”

TIIVISTELMÄ

Anni Salmesvuori Rippikoululaisten osallisuus rippikoulujen hartauksissa, jumalanpalveluksissa ja konfirmaatioissa. ”Me tehtiin se ihan itte!” 65 sivua, 2 liitettä Kevät 2019 Diakonia-ammattikorkeakoulu Sosiaalialan koulutusohjelma Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyönohjaaja

Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä kyselylomakkeen avulla aineisto Messukylän seurakunnan rippikoululaisilta ja vertailla sitä Kirkkohallituksen keräämään vastaavaan valtakunnalliseen aineistoon. Opinnäytetyössä koottiin ja vertailtiin nuorten kokemuksia osallisuudesta rippikoulujen jumalanpalveluksissa, hartauksissa ja konfirmaatioissa vuonna 2018. Yhteistyötahoina opinnäytetyössä toimivat Kirkkohallituksen Kasvatus- ja perheasianyksikkö sekä Messukylän seurakunta.

Kyselylomake Messukylän seurakunnan rippikoululaisille piti sisällään viisi väittämää ja viisi väittämiä tarkentavaa kysymystä. Merkittävimmiksi asioiksi jumalanpalvelus- ja hartauskokemusten taustalla nousivat mahdollisuus rauhoittua ja tunne yhteenkuuluvuudesta. Rippikoulun ennakkojakson jumalanpalveluskäynnit koettiin tapaamisista kaikkein tylsimpinä, mutta mahdollisuus tehdä jumalanpalveluksissa jotakin nähtiin hyvänä asiana. Rippikoulun hartaudet ja jumalanpalvelukset koettiin merkittävinä, koska niiden aiheisiin pystyi samaistumaan, ja niissä käsitellyt aiheet olivat nuorille ajankohtaisia. Rippikoulussa valmistellut ja toteutetut jumalanpalvelukset ja hartaudet toteutettiin usein pienryhmissä. Ryhmät toteuttivat lukuisia tehtäviä, joista useimmin mainittiin laulujen valitseminen, alttarin valmistaminen ja tekstien lukeminen. Konfirmaation valmistelussa yleisimmät tavat olla mukana olivat konfirmaatiolaulun harjoitteleminen ja esittäminen, musiikkien valitseminen, bändissä soittaminen sekä rukouksen tai saarnan valmisteleminen ja lukeminen.

Tutkimuksen mukaan rippikoululaiset kokivat osallisuutta jumalanpalveluksissa, hartauksissa ja konfirmaatioissa vuonna 2018 Messukylässä hieman useammin kuin valtakunnallisesti. Opinnäytetyö pitää sisällään ajatuksia, siitä, millä tavoin osallisuutta voitaisiin tulevaisuudessa vahvistaa entistäkin enemmän Suomen rippikouluissa.

Asiasanat: hartaus, jumalanpalvelus, konfirmaatio, nuorten osallisuus, rippikoulu, Rippi-koulusuunnitelma 2017, spiritualiteetti

Tallennettuna: