Haku

NÄTVERKET FÖR TEATERKONST I ÖSTERBOTTEN : En aktionsforskning om samarbetet i nätverket

QR-koodi

NÄTVERKET FÖR TEATERKONST I ÖSTERBOTTEN : En aktionsforskning om samarbetet i nätverket

Detta examensarbete är gjort på uppdrag av SÖU r.f. och är en aktionsforskning i hur samarbetet inom projektet ”nätverket för teaterkonst i Österbotten” fungerat och hur nätverket kunde utvecklas. Projektet startade 2010 och är ett samarbete mellan SÖU r.f. (svenska Österbottens ungdomsförening) och FAMI r.f. (Förbundet för arbetar och medborgarinstitut i Svenska Österbotten) för att hjälpa och stöda utbildningsanordnare i Svenska Österbotten med att starta grundläggande konstundervisning i teaterkonst. Projektet är treårigt och finansieras av Svenska kulturfonden.

Projektet har haft som mål att bygga upp ett nätverk av lärare, utbildningsanordnare och elever och strävar efter att erbjuda grundläggande konstundervisning i teaterkonst på orter där detta inte tidigare funnits. Examensarbetets mål är att ta reda på hur lärarna och utbildningsanordnare anser att samarbetet fungerat samt hur de anser att samarbetet kunde utvecklas och upprätthållas när projektfinansieringen tar slut. Examensarbetet baserar sig på forskarens egna erfarenheter som lärare för grundläggande konstundervisning i teaterkonst inom projektet, men även på enkäter som lärarna och utbildningsanordnare inom projektet har besvarat. Examensarbetets referensram består av teori om nätverk i allmänhet och om det sociala kapitalet i Svenskfinland samt av teori om aktionsforskning.

Undersökningen kom fram till att projektet varit av ytterst stor betydelse för att grundläggande konstundervisning i teaterkonst i första hand startades på de berörda orterna i Österbotten. Arbetet och organiseringen som projektet och projektledaren gjort lyftes fram som de största orsakerna för att ett samarbete varit möjligt och som nödvändigt för att nätverkets framtid ska kunna tryggas.

This thesis is an action research into the co-operation of the project “The network in Ostrobothnia for basic education in arts”. The research focuses on how the co-operation has functioned and how it could be improved to benefit the project. The project was launched in 2010 as a co-operation of SÖU r.f. (Swedish Ostrobothnian Youth Organisation) and FAMI r.f. (The Organisation of Adult Education in Swedish-speaking Finland) to help and support education centres to start basic education in the art of theatre. The project is expected to run for three years and is financed by the Swedish Cultural Foundation in Finland.

The aim of the project has been to construct a network of the teachers, education centers, and students in the art of drama, and strive to offer basic education in arts where it has not existed before. The aim of the thesis is to find out how the teachers and education centers perceive the co-operation and how it could be developed and maintained when the financing for the project ends. The research is based on the authors’ own observations and experience as a teacher in the project, but also on questionnaires answered by the teachers and education centers. The theoretical part of this thesis consists of theory of networks in general, the social capital in Swedish-speaking Finland, and also theory of action research.

The research found the project to be of an utmost importance for the basic education in the art of theatre to be established in the areas of Ostrobothnia. The work done by the project and project leader was highlighted as the main reason the co-operation was possible, and perceived as vital for securing the future of the network.

Tallennettuna: