Haku

Urheilusponsoroinnin edellytykset ja sisältö sponsorin näkökulmasta : Case PislaPloki

QR-koodi

Urheilusponsoroinnin edellytykset ja sisältö sponsorin näkökulmasta : Case PislaPloki

Urheilu on muuttunut muun maailman mukana entistä viihteellisemmäksi ja etenkin kaupalliseksi. Urheilussa liikkuvat rahavirrat ovat valtavia, mutta urheiluseuroille rahaa tuovia kanavia on melko vähän. Siksi urheilusponsorointi ja sen ymmärtäminen nimenomaan sponsoreiden näkökulmasta on elintärkeää kaikille huipputasolla oleville ja sinne pyrkiville seuroille.

Tämä opinnäytetyö on toteutettu lentopalloseura PislaPloki ry:lle, joka on lentopalloa naisten Mestaruusliigassa (entinen SM-liiga) pelaava seura. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia seuran nykyisten sponsoreiden käsityksiä sponsorisuhteesta. Tutkimuksen tarkoituksena on auttaa PislaPloki ry:tä kehittämään yhteistyötään sponsoreina toimivien yritysten kanssa niin, että sponsorisuhteista kyettäisiin tekemään yhä pitkäjänteisempiä ja tehokkaampia.

Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointia, markkinointiviestintää, suhde- ja tiedotustoimintaa, myynninedistämistä, urheilumarkkinointia ja urheilusponsorointia.

Tutkimusote tutkimuksessa on kvalitatiivinen. Tutkimus toteutettiin haastatellen puhelimitse tai kasvotusten valittujen 15 sponsorin edustajia huhtikuussa 2010. Haastatteluissa käsiteltävät aiheet oli valittu tutkimusongelmien mukaan ja haastateltavat saivat tutustua niihin etukäteen.

Tulosten perusteella voidaan yleisesti ottaen todeta, että PislaPlokin sponsorit ovat tyytyväisiä sponsorisuhteeseen ja sen sisältöön, mutta joiltakin osa-alueilta löytyy myös kehitettävää.

Tallennettuna: