Haku

Marknadsinträde i Kina : De affärskulturella inträdesbarriärerna på marknaden ur ett finländskt perpektiv

QR-koodi

Marknadsinträde i Kina : De affärskulturella inträdesbarriärerna på marknaden ur ett finländskt perpektiv

Att träda in på nya marknader har blivit allt vanligare i och med globaliseringen. En marknad som är väldigt lockande för alla världens företag är Kina i och med landets växande ekonomi och marknad. Med det här arbetet skall jag undersöka vad som krävs för att lyckas penetrera den kinesiska marknaden och vilka eventuella inträdeshinder som företag kan stöta på. Jag använder mig av Johnson & Tellis modell för hur ett lyckats marknadsinträde skall se ut. Jag tar även upp vilka kulturella inträdeshinder de finska företagen kan stöta på, på den kinesiska marknaden. Syftet med det här arbetet är att kunna hjälpa finska företag med penetreringen i Kina och kunna förbereda dem för eventuella inträdeshinder. Jag avgränsar mitt arbete till vilka kulturella inträdeshinder det finns och vilka de kulturella skillnaderna är mellan Finland och Kina. Som hjälp använder jag mig av Hofstedes fem dimensioner. I mitt arbete använder jag mig av en kvalitativ undersökningsmetod och med hjälp av en semi-strukturerad intervjuguide skall jag intervjua tre finska företag som redan etablerat sig i Kina.

Tallennettuna: