Haku

Finansiering av barnfilm : Det statliga stödets animerande effekt för produktion av långfilm för barn, en studie över läget i Finland och Sverige

QR-koodi

Finansiering av barnfilm : Det statliga stödets animerande effekt för produktion av långfilm för barn, en studie över läget i Finland och Sverige

Nordiska barnfilmer åtnjuter ett gott rykte både ute i världen och i Norden. I konsumenternas ögon står de för både hög kvalitet och tryggt innehåll för barn. De långfilmer som produceras för en barnpublik går ofta väldigt bra på biograferna och får gott om uppmärksamhet i medierna. Det för med sig en efterfrågan för barnfilm, inte bara hos konsumenterna utan också hos dem som finansierar filmernas förverkligande dvs. de nationella filminstituten- och stiftelserna samt distributörerna och tv-kanalerna.

Syftet med mitt examensarbete är att granska om det statliga öronmärkta stödet för barnfilm fungerar som en morot för producenter att producera film för barn.

För att få ett svar på mina frågeställningar använde jag mig av kvalitativa intervjuer med fem personer med expertis inom detta i filmbranschen. Dessa personer hade olika infallsvinkel till ämnet, jag intervjuade å ena sidan dem som beviljar de statliga stöden å andra sidan filmproducenter som ansöker om stödet och producerar film för barn.

Alla som jag intervjuade var ense om att det är viktigt att det finns öronmärkta statliga pengar för barnfilm. Likaså var alla ense om att de öronmärkta stöden sänder en signal till branschen om den politiska villigheten att stöda kultur för barn. Det fanns dock skillnader i åsikterna huruvida det statliga stödets storlek är tillräckligt överlag och också om dess andel är tillräcklig i en enskild films finansiering.

Nordic children’s films have a good reputation both internationally as well in the Nordic countries. In the consumers mind they stand for both high quality and safe content for children. The feature films for children that are produced often run well in the cinemas and get attentions in the media. This leads to a demand of children’s films, not only among consumers but also among those who finance films i.e. the national film funds and institutes but also among the distributors and the TV-channels.

The purpose of my thesis is to study if the earmarked state funding for children’s films works as an incentive for producers to produce films for children.

To research the question of my thesis I have done qualitative interviews with five persons that possess expertise in this specific field of film. These persons have different standpoint into the subject, I interviewed both persons who grant the financing funds for the films as well as producers who apply for the funds and produce the children’s films.

Everyone I interviewed agreed that it is important that we have earmarked state funding for children’s films. Likewise everybody agreed that the earmarked funding does send a signal of the overall political willingness to support children’s culture. There where differences in the opinion to the question about the state funding being sufficient enough and if it covers a big enough share of he financing of a children’s film.

Tallennettuna: