Haku

Diálogo de Angola : Sociokulturell inspiration och Reggio Emilia som tillvägagångssätt i arbete med Capoeira Angola med barn

QR-koodi

Diálogo de Angola : Sociokulturell inspiration och Reggio Emilia som tillvägagångssätt i arbete med Capoeira Angola med barn

Detta examensarbete handlar om ett sociokulturellt inspirerat dialogiskt arbetssätt med barn. Syftet är att med hjälp av teoretisk grund och dokumentation från det praktiska arbetet med capoeira angola utveckla arbetssättet ”Diálogo de angola” – ett sociokulturellt inspirerat och konstnärligt betonat dialogiskt arbetssätt med barn. Forskningsfrågorna är: 1. Vad är capoeira angola? 2. Varför är Reggio Emilias barnpedagogiska arbetssätt användbart med capoeira angola? 3. Fungerar capoeira angola som sociokulturell inspiration?

Examensarbetet består av tre delar:1. Teoretisk förankring. 2. Praktisk del med dokumenterade exempel 3. Diálogo de Angola. Förslag till ett underlag för att kunna utveckla ett mångdimensionellt dialogiskt arbetssätt. Verksamheten använder sig av capoeira angola som sociokulturellt verktyg. Arbetssättet ska främja kulturell demokrati och dialog. Det erbjuder också en mångdimensionell estetisk verksamhet där man musice-rar, sjunger, leker, improviserar, dansar, skapar dramalekar och uttrycker sina känslor och tankar.

Med hjälp av den teoretiska grunden och dokumentation från den praktiska delen, utvecklas ett underlag för arbetssättet ”Diálogo de angola”. Arbetssättet är planerat för daghemsbarn från 4 år uppåt och skolgrupper. Ett sekundärt syfte med arbetet är att andra i framtiden ska kunna utnyttja detta arbetssätt i ett multiprofessionellt team för att införa en dialogisk verksamhet med capoeira angola i dagvården och skolor.

This thesis focuses on a socio-culturally inspired dialogic approach with children. The aim is to use the theoretical basis and documentation from praxis with Capoeira Angola in order to develop "Diálogo de Angola" - a socio-culturally inspired dialogical approach with an emphasis on artistic expression. The research questions are: 1.What is Capoeira Angola? 2: Why is Reggio Emilia's child-focused pedagogical approach useful with Capoeira Angola? 3: Does Capoeira Angola work as socio-cultural animation?

The thesis consists of three sections: 1. A theoretical section with a theoretical frame-work. 2. A practical section with documented examples 3. A proposal for a platform on which to develop a multi-dimensional dialogical approach. The approach uses Capoeira Angola as a socio-cultural tool. Its aim is to promote cultural democracy and dialogue. It also offers multi-dimensional artistic activity, consisting of music-making, singing, play, improvisation, dancing, children’s drama play and expressing one's feelings and thoughts.

With the help of the theoretical basis and documentation from the practical section, a basis for working with "Diálogo de Angola" is developed. The target age group for this activity is day-care aged children, beginning with four years of age, through the school years. A secondary aim of this thesis is for others in the future to use this approach in multi-professional teams to introduce a dialogical activity with Capoeira Angola in ad-ditional daycare and schools.

Tallennettuna: