Haku

Ett distributionssystem för klädmärket Schoffa – En explorativ undersökning

QR-koodi

Ett distributionssystem för klädmärket Schoffa – En explorativ undersökning

I detta examensarbete utreds möjliga distributionssystem för företaget Schoffa Oy:s näthandel. Schoffa Oy är ett växande finskt företag aktivt inom modebranschen som i mars 2012 öppnade ett nytt lager i Estland. Syftet med undersökningen är att med det nya lagrets geografiska läge i beaktande identifiera ett distributionssystem som skall optimera Schoffas näthandel och garantera att kundnöjdheten hålls på en utmärkt nivå. Undersökningen fokuserar på hemleveransen från nätförsäljningen och därmed har all annan logistisk verksamhet utelämnats. Näthandeln fortsätter att vara en växande trend i dagens samhälle och detta ställer nya krav på både stora och små företags distributionssystem. Ett distributionssystem är ständigt utsatt för förändringar i marknaden och samhället. Med hjälp av en explorativ undersökningsmetod har i detta arbete flera olika distributionskanaler identifierats. Det stod ganska snabbt klart att en s.k. 1PL (First Part Logistics) lösning var det bästa alternativet. Genom direkt kundkontakt i form av telefonsamtal och möte har nödvändig information insamlats och jämförts. Utav de identifierade alternativen har de mest intressanta utretts noggrannare och jämförts sinsemellan. Undersökningen identifierade två för företaget i fråga relevanta alternativ; ett transportföretag och en elektronisk mjukvara.

This thesis investigates distribution system possibilities for the online store at the company Schoffa Oy. Schoffa Oy is a growing Finnish fashion retailer that in Mars 2012 opened a new warehouse facility in Estonia. The aim of this study is, considering the new warehouse location, to identify a distribution system that will optimise the online store and guarantee that the customer satisfaction will remain at an excellent level. The study focuses on the home delivery from the online store and thereby all of the other logistical activities have been excluded. E-commerce continuously keeps on growing in today’s society, which sets new requirements on the distribution system for both small and large companies. A distribution system is constantly vulnerable for fluctuations in the market and the society. Through an explorative research method different distribution channels has been identified. A 1PL (Fist Part Logistics) -solution was singled out as the best alternative at an early stage of the survey. All the necessary information has been collected and compared through direct customer contacts in the form of telephone conferences and meetings. Among the identified alternatives, the most interesting ones were compered and further investigated. The study identified two relevant alternatives for the company in question; one transportation company and one electronic software solution.

Tallennettuna: