Haku

Skillnader mellan marknadsföring av aktielägenheter och industrilokaler till hyresgäster

QR-koodi

Skillnader mellan marknadsföring av aktielägenheter och industrilokaler till hyresgäster

Detta examensarbete undersöker marknadsföringsskillnader mellan aktielägenheter och industrilokaler till hyresgäster i Helsingfors. Examensarbetet ser även individuellt på marknadsföringen av både aktielägenheter och industrilokaler. I studien har man tillämpat den kvantitativa innehållsanalysmetoden. Arbetet analyserar skillnader på 9 punkter mellan aktielägenheter och industrilokaler. Materialet är taget från annonser på den öppna marknaden, materialet samlades in en i taget. Materialet samlades in jämnt fördelat mellan aktielägenheter och industrilokaler för att få lika precisa mått för båda. Allt material är samlat in ifrån Helsingfors tätortsområde. Undersökningen visar att marknadsföringen i stora drag skiljer sig ganska lite men vid några punkter ser man dock mer betydelsefulla skillnader, som till exempel i hur man marknadsför priset, där aktielägenheter alltid har utgett ett pris medan industrilokalerna marknadsförs utan ett pris, utan att man i stället skall kontakta och prata om priset. Den teoretiska delen ger en bild över marknadsföring samt köpprocesser, med fokus på digital marknadsföring och digital köpprocess. Den teoretiska delen ger även en bild över köpbeslut vid olika storleks köp, med fokus på stora köp. Fortsatta studier inom samma ämne kan utföras med större sampel för noggrannare resultat samt olika orter för att se skillnader för till exempel tätort och glesbygd.

Tallennettuna: