Haku

Socialpedagogisk handlingskompetens i arbetet med skilsmässobarn - En litteraturstudie

QR-koodi

Socialpedagogisk handlingskompetens i arbetet med skilsmässobarn - En litteraturstudie

Opinnäytetyön tarkoitus on selvittää kuinka lapset reagoivat avioeroon ja kuinka päiväkodissa voidaan kohdata nämä lapset sosiaalipedagogisen toimintapätevyyden avulla. Työ keskittyy lasten reaktioihin avioeron aikana ja sosiaalipedagogiikan merkitykseen päivähoidossa. Tutkimuskysymykset ovat: Mikä merkitys avioerolla on lapseen ja kuinka lapsi reagoi avioeroon? Mitä sosiaalipedagoginen toimintapätevyys päivähoidossa tarkoittaa? Kuinka sosiaalipedagogista toimintapätevyyttä voi hyödyntää avioerolasten kanssa työskennellessä? Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty sosiaalipedagogista lähestymistapaa sekä Bent Madsenin mallia sosiaalipedagogisesta ammatillisesta osaamisesta. Opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus ja analyysi menetelmänä on käytetty sisältöanalyysia. Työ sisältää 10 artikkelia. Aineiston keruun jälkeen suoritettiin kirjallisuuskatsaus, tuloksien esittely ja niiden analyysi.

Tuloksien mukaan avioerolasten ongelmat ovat monimuotoisia ja ilmenevät prosessina. Lasten reagointi riippuu heidän yksilöllisistä ominaisuuksistaan ja avioeron vaiheesta. Sosiaalipedagoginen toimintapätevyys tarkoittaa päivähoidossa monipuolista ammatillista ajattelutapaa ja toimintaa. Se on eri pätevyyksien synteesi ja sitä voidaan käyttää monipuolisesti avioerolasten kanssa työskennellessä. Jotta toimintapätevyys voisi saavuttaa puhtaimman muotonsa, on ammattilaisen poimittava palasia eri pätevyyksistä ja soveltaa niitä avioerolasten ongelmiin. Eri pätevyydet voivat auttaa eri ongelmiin, toiset paremmin kuin toiset, mutta niitä kaikkia tarvitaan jotta lasten kaikkiin tarpeisiin voidaan vastata. Opinnäytetyöni tuloksia voidaan käyttää sekä ehkäisevässä että akuutissa työssä avioerolasten kanssa.

Tallennettuna: