Haku

En lekplats för alla : Ritning med anpassningsförslag över skolgården vid Zacharias Topelius skolan

QR-koodi

En lekplats för alla : Ritning med anpassningsförslag över skolgården vid Zacharias Topelius skolan

Lek är den primära aktiviteten hos barn men få platser är utformade för att vara tillgängliga för barn med funktionsnedsättningar. Ett exempel på en miljö som erbjuder lekmöjligheter för barn är skolgården. Ergoterapeuter besitter mycket kunskap som kunde utgöra en betydelsefull roll i framtida planering av tillgängliga miljöer. Syftet med detta arbete är att göra ett förslag på hur man kunde göra skolgården vid Zacharias Topeliusskolan i Helsingfors mer tillgänglig för eleverna. Zacharias Topeliusskolan är en skola för alla där det bland annat finns elever med autism och utvecklingsstörning. Frågeställningarna i mitt arbete är hur man kan utforma en lekplats så att den blir mer tillgänglig för barn med funktionsnedsättningar, samt vilka omändringar av skolgården som kunde vidtas för att göra den mer tillgänglig för eleverna. Tillgängliga fysiska miljöer kan bidra till ökad delaktighet och jag har valt att utgå från ett delaktighetsperspektiv i mitt arbete. Jag har använt en projektinriktad metod som utmynnar i en produkt. Produkten är en ritning med anpassningsförslag av skolgården. Som stöd i min arbetsprocess att skapa en tillgänglig miljö har jag följt principerna för Universell design. Resultatet visar att tyngdpunkten i skapandet av tillgängliga miljöer för barn med utvecklingsstörning och autism bör ligga på att tydliggöra miljön så att den blir lätt att förstå och använda. Detta kan man bland annat göra genom att markera området med färger.

Play is the primary activity of children, but few playgrounds are designed to be accessible to children with disabilities. An example of an environment which provides play opportunities for children is the playground. Occupational therapists have much knowledge that could provide an important role in future planning of accessible environments. The aim of this study is to make a proposal on how to make the playground at Zacharias Topelius School in Helsinki more accessible to its pupils. Zacharias Topelius School is a school for all including pupils with autism and developmental disabilities. My research questions is how to design a playground to make it more accessible to children with disabilities, as well as the refurbishment of the schoolyard that could be taken to make it more accessible to pupils. Available physical environments can contribute to increased participation. Therefore I assume a participatory perspective in this study. I have used a project-oriented approach resulting in a product. The product is a blueprint with adjustment proposals of the schoolyard. In support of my work process of creating an accessible environment, I have followed the principles of Universal Design. The results show that the emphasis in the creation of accessible environments for children with developmental disabilities and autism should be to clarify the environment so that it becomes easy to understand and use. This can, among other things be done by marking the area with colors.

Tallennettuna: