Haku

Hur radiokanaler kan identifiera potentiella hitlåtar via Tik Tok

QR-koodi

Hur radiokanaler kan identifiera potentiella hitlåtar via Tik Tok

Tik Tok är en applikation som erbjuder innehåll i form av videon kombinerade med ljudklipp eller musik. Applikationen har faciliterat olika artisters internationella genombrott. Detta arbete undersöker den befintliga kopplingen mellan de virala låtarna och radiokanalerna i Finland. I arbetet används huvudsakligen källor i form av artiklar, podcasts, topplistor, undersökningar samt intervjuer med musikchefer for radiokanaler i Finland på public servicekanaler samt kommersiella kanaler.

Utifrån forskningsfrågan “kan radiokanaler använda sig av Tik Tok för att identifiera potentiella hitlåtar” utarbetades huvudsakligen två metoder för hur applikationen kan användas i detta syfte. Ursprungligen var metoderna utarbetade för radiokanaler men i och med att applikationen spelar en allt större roll i musikbranschen är det även viktigt för andra branschaktörer att känna till metoderna. I applikationen kommer man åt olika topplistor (t.ex. Tik Tok Viral, Top 40 Nordics) som innehåller specifik musik enligt kategori. Topplistorna innehåller den musik som används mest vare sig det är inom ett visst geografiskt område eller en viss genre. Topplistorna på Tik Tok kan jämföras med andra topplistor på olika strömningsplattformer för att bekräfta eller jämföra låtarnas prestationer. Då en låt presterar bra kan man göra ett beslut som radiokanal att välja in den på kanalens spellista. Bortsett från dessa listor som applikationen erbjuder finns det även externa verktyg som analyserar den data som fyrkantstaggar, profiler, videon och låtar genererar. Verktyget Pentos analyserar i detta fall de låtars data man själv väljer och kategoriserar dem i kategorierna A - C genom utarbetade algoritmer. Kategoriseringen visar vilken viral potential en låt har baserat på den genererade data. Datan består av interaktioner, gilla-markeringar, delningar och kommentarer som visar hur användarna förhåller sig till låten. I en datadriven bransch söker man efter faktorer som bekräftar den potential en artist eller en låt har för att göra välinformerade beslut för att i detta fall besluta om en låt ska spelas på radio.

Tallennettuna: