Haku

Spotify : En elektronisk distributionskanal för musik

QR-koodi

Spotify : En elektronisk distributionskanal för musik

Dagens musikbransch är i förändring med tanke på distributionen av musik. Distributionen sker i allt högre grad via elektroniska distributionskanaler och i form av illegal distribution orsakar detta problem till musikindustrin. Även om den elektroniska distributionen har fört med sig en del problem har den även skapat nya möjligheter och effektivare sätt att distribuera musik. I detta arbete diskuteras den elektroniska distributionen i allmänhet samt Spotify som en distributionskanal. Syftet är att utreda vilka distributionskanaler för musik ungdomar och unga vuxna använder samt vad Spotify’s användare anser om tjänsten i fråga. Centrala problemställningar är den elektroniska distributionens funktionalitet och lönsamhet. Den teoretiska referensramen består främst av en stor variation av artiklar, elektroniska böcker och information från Spotify’s hemsida. Empiridelen består av en kvantitativ undersökning som gjorts bland svenskspråkiga studerande från ett högstadium, ett gymnasium och en högskola. Centrala forskningsfrågor är bl.a. vad Spotify’s användare anser om tjänsten, vilka distributionskanaler för musik ungdomar och unga vuxna använder och finns det skillnader i val av distributionskanal t.ex. mellan studeranden på olika stadier? Resultatet av undersökningen visar att det finns en del skillnader mellan de olika studiestadierna och kön när det gäller val av distributionskanal och de olika kanalernas genomsnittliga viktighet. Dessutom verkar gratis distributionskanaler för musik vara mer populära än de distributionskanaler man måste betala för. För övrigt kan man konstatera att Spotify i allmänhet anses vara bra jämfört med andra liknande tjänster men att få användare betalar eller är villiga att betala för tjänsten i fråga.

The up come of the electronic distribution has resulted in a change of the music distribution. Electronic music distribution is constantly increasing and causing problems to the music industry in form of illegal distribution. Even though electronic distribution has many problems it has also created new opportunities and more effective ways to distribute music. In this thesis is discussed electronic distribution in general and Spotify as a distribution channel. The aim of this thesis is to study which distribution channels for music are used by teenagers and young adults and what Spotify users think of the music service. The central problems of the thesis work are the electronic distributions channels functionality and profitability. Main theories used are based on articles, electronic books and information token from Spotify’s homepage. I have used the quantitative method for my study and implemented it on Swedish speaking students in three different schools from different training stages. Study questions are which distribution channels for music are most popular among teenagers and young adults, are there any differences in choice of distribution channels between the schools or gender and what does Spotify users think of the music service? Study results indicate that there are some differences between training stages and gender when it comes to choice of distribution channels or their importance. It also seems that the free channels for music are more popular then the channels you have to pay for. Additionally the results indicate that Spotify’s users consider it as a good distributions channel for music compared to its competitors but even that many users are unwilling to pay for this music service.

Tallennettuna: