Haku

Mitt äventyr i sjukhuset : En målarbok om sjukhusupplevelsen för 4-10 åriga barn

QR-koodi

Mitt äventyr i sjukhuset : En målarbok om sjukhusupplevelsen för 4-10 åriga barn

Syftet med detta examensarbete var att utveckla en målarbok för långtidssjuka barn på sjukhus. Målet var att förbereda barnet och erbjuda en aktivitet/sysselsättning som kunde hjälpa barnet att förstå vad som händer i hens vård. Målgruppen för den färdiga produkten är barn mellan fyra och tio år. Metoden i detta examensarbete är en produktutveckling som resulterar i en konstnärlig produkt. Som metod används Kari Salonens konstruktiva modell (2013) och en processdagbok skrivs som stöd för processen. Som teoretisk referensram fungerar Katie Erikssons vårdteori Ansa, leka, lära. Examensarbetet är en del av Arcada-projektet Lek, le och trivs som samarbetar med Project Liv rf. Examensarbetet fokuserar på långtidssjuka barn, olika rädslor barn har gällande sjukhuset och hur dessa eventuella rädslor kan motverkas. I bakgrunden definieras och behandlas begreppen långtidssjuka barn, det 4-10 åriga barnets utveckling samt barn och unga på sjukhuset. Även lek och konstens och färgernas betydelse för barnet behandlas. Examensarbetet besvarar följande forskningsfrågor: vilka är de vanligaste vårdåtgärderna på ett sjukhus, vilka vårdåtgärder orsakar mest rädsla hos barn på ett sjukhus, vilka instrument orsakar mest rädsla hos barn på ett sjukhus och konstens och färgernas betydelse för barn. Resultatet av arbetet visar att barn ofta är rädda för till exempel smärta, osäkerhet eller att förlora kontrollen över sitt liv. Resultatet visar att barnens rädsla bäst kan motverkas genom att man förbereder och informerar barnet. Barnet behandlar sina känslor, rädsla och nya saker genom att leka, t.ex. genom att rita eller måla. Ett väl förberett barn är mer ko-operativt och känner mindre rädsla. Resultatet av examensarbetsprocessen är en produkt, en 18-sidig målarbok som kan användas som en meningsfull aktivitet och som kan hjälpa förbereda barnet och genom detta motverka eventuell rädsla. Syftet nås genom att systematiskt följa Kari Salonens konstruktiva modell samt noggrant dokumentera processen. Den färdiga produkten kan användas i ett förberedande syfte, under sjukhusvistelsen eller efter sjukhusvistelsen för att bearbeta besöket.

Tallennettuna: