Sökning

En trippel ABC – analys på K-Supermarket Karis – Karjaas ostavdelning

QR-kod

En trippel ABC – analys på K-Supermarket Karis – Karjaas ostavdelning

Idag är det en stor utmaning för alla företag att kunna uppfylla konsumenternas önskemål. Det gäller även livsmedelsbutikerna, där kunderna väntar sig ett brett sortiment med färska varor till ett förmånligt pris. K-Supermarket Karis-Karjaa som är uppdragsgivare för det här examensarbetet, är en av butikerna som står inför den stora utmaningen. För tillfället vet inte K-Supermarket Karis-Karjaa vilka produkter som ligger länge på hyllorna, som är oattraktiva för kunderna och som är olönsamma. Syftet med det här arbetet är att kartlägga alla produkter tillhörande ostavdelningen samt att hitta de ostprodukter som har en hög försäljningsvinst och lageromsättningshastighet med hjälp av en trippel ABC-analys, för att sedan kunna komma med rekommendationer. För att en verksamhet skall vara lönsam måste intäkterna vara större än kostnaderna, vilket förutsätter att försäljningsvinsten är tillräckligt hög. Dock krävs det att det finns produkter till försäljning samt att lagernivåerna är rätt så att inte onödigt kapital binds i lager. Trippel ABC-analys grundar sig på Paretos 80/20-regeln som går ut på att 20 % av produkterna står för 80 % av resultatet, vid en trippel analys använder man sig av tre kriterier för att få ett mer användbart resultat. För att kartlägga och utföra en trippel ABC-analys används i det här fallet data från K-Supermarket Karis-Karjaa eget IT-system. Då det här är en fallstudie av kvalitativ karaktär, beskrivs resultatet med ord istället för siffror och en mer obegränsad struktur används. På basis av resultatet från den trippla ABC-analysen med kriterierna, försäljningsvinsten i procent, lageromsättningshastigheten och försäljningsvinsten i euro, rekommenderas olika åtgärder för K-Supermarket Karis-Karjaa för att butiken skall nå en mer lönsam verksamhet.

Sparad: