Haku

Metsättäret

QR-koodi

Metsättäret

Opinnäytteeni koostui kahdesta osasta, julkisesta taiteellisesta osasta ja tästä Opinnäytteen kirjallisesta. Opinnäytteeni taiteellisen osan ohjaajina olivat kuvanveistäjä Radoslaw Gryta ja Marjukka Korhonen. Metsättäret teossarjani koostui neljästä eri hahmosta, jotka kaikki olivat figuratiivisia tulkintoja luonnon eri osa-alueista. Hahmoistani tuli suurehkoja. Ne ovat kaikki ihmisen mitoissa. Kaikki veistämään hahmot sisältävät kiveä ja puuta. Vartalo osa on veistetty puusta ja päät kivestä. Kolmella hahmolla vartalo on veistetty kuusesta ja yhdellä lehtipuusta. Kivet ovat kahdella marmoria ja kahdella muulla kalkkikiveä. Kolmella hahmoistani on abstraktimpi osa pään jatkeena, joka on veistetty mustasta Loimaan kiven graniitista. Hahmoni ovat ottaneet vaikutteita suomalaisesta ja Egyptiläisessä mytologiasta, mutta moderneilla piirteillä. Hahmot 3ivät ole realistisia, vaan enemmänkin hahmoja, joilla on kasvimaisia piirteitä.

Ensimmäinen hahmoni kuvaa kesää, kukintoa, keskipäivää ja tulta. Se sai nimen Keskipäivän kukinto. Se on istuva hahmo, jonka ympärillä kasvavat kukkaset. Toinen hahmoistani Kuvaa talvea, synkkyyttä, vettä ja yötä, tämän risti Yö merellä nimellä. Se on hahmoista tummin ja seisovassa asennossa. Jalkoina tällä hahmolla on lumiset pilarit ja se on kesää abstraktimpi. Toinen abstraktimpi teokseni on syksyä, ilmaa, iltaa ja seisahtuneisuutta kuvaava hahmoni. Nimesin tämän sarjastani Iltaiseksi Usvaksi. Hahmoon on pyritty ikuistamaan utuisuuden tuntua ja satumaisen liikkeen rakennetta kehoon. Neljäs hahmo kuvaa maata, kevättä, aamua ja siinä samassa uuden alkua. Hahmon ympärillä on eläin hahmoja ja siihen on upotettu oksia. Hahmoni asettelin näyttelyssä ympyrä muodostelmaan ja ne olivat nähtävillä Kuvankevät näyttelyssä Kuvatilassa kuvataideakatemialla. Näyttelyn kokonaisesillepanosta vastasi Harri Monni.

Kirjallisessa olen kolmen ensimmäisen luvun aikana keskittynyt kertomaan aihe alueestani. Ensimmäinen luku käsittelee aluksi omaa suhdettani luontoon, josta jatkan kertomalla luonnon tarpeellisuudesta ihmiselle. Kerron myös mitä pahaa ihminen on aiheuttanut luomakunnalle. Samassa luvussa keskityn myös alaotsikolla kertomaan muista taiteilijoista, jotka ovat innostuneet kuvaamaan luontoa ja miksi luonto on merkittävä kuvauskohde edelleen nykytaiteilijalle.

Toisessa ja kolmannessa luvussa keskityn kertomaan, mikä johdatti minut toteuttamaan nimenomaan tämän teoskokonaisuuden. Kerron luonnosvaiheen merkityksestä työhöni ja keskityn puhumaan miksi halusin käyttää juuri näitä materiaaleja. Nämä luvut johdattavat lukijaa ymmärtämään, että luonto suhde on läsnä koko työskentelyvaiheeni ajan.

Tallennettuna: