linja-auto; autopostitoimisto (postitoimistoauto); erikoisauto linja-auton korilla
linja-auto; autopostitoimisto (postitoimistoauto); erikoisauto linja-auton korilla
fyysinen kuvaus: Teräsprofiilirunkoinen, teräsalumiinipellillä sekä lasikuituosilla päällystetty postitoimistokäyttöön sisustettu kori. Rekisteröityjä matkustajapaikkoja 1+4. Sisällä palvelutiski ja lajitteluhyllykkö. Auton takaosassa kemiallinen wc.
Tekniset tiedot:
Teho: 130 hv
Alusta: Ford R-192.
Moottori: 6-sylinterinen Ford-dieselmoottori turboahtimella, 6,22 l/cm3
Ylipainetehoisteiset nestejarrut.
Korirakenne: Ajokki 4430T
Paino: 8200 kg
Malli: R-192-380
Valmistusnumero: BC04MD-94495
Aineistotyyppi |
---|
Esine |
Organisaatio |
Postimuseo |
Kokoelma |
POSTIMUSEON KOKOELMAT Esinekokoelma |
Tunniste |
PM-ES-4954 |
Mitat |
300,0 x 244,0 x 1027,0 cm |
Merkinnät |
merkintä: KAR-206 [rekisterinumero], rekisterikilpi, etu- ja takaosamerkintä: P 72431 [postin tunnus], etusivu |
Valmistus |
valmistusaika 1972 Tekniikka: teollinen tuote Materiaali: kumi Materiaali: puu Materiaali: metalli Ford Motor Company, valmistaja ; Ajokki Oy, valmistaja |
Käyttö |
käyttöaika 1974-2000
Pohjoismaat, Suomi, Etelä-Savo, Heinävesi; Pohjoismaat, Suomi, Pohjois-Savo, Varkaus (kaupunki); Välillä Heinävesi-Varkaus
Pohjoismaat, Suomi, Etelä-Savo, Heinävesi; Pohjoismaat, Suomi, Pohjois-Savo, Varkaus (kaupunki); Välillä Heinävesi-VarkausHae aiheistaHae kaikista tiedoista Autopostitoimistolla on postiasema I valtuudet (raha-asioiden hoito). Ensimmäiset autopostitoimistot aloittivat toimintansa vuonna 1960. Autopostitoimisto 1 aloitti liikennöimisen 1.2.1960 Mynämäellä ja autopostitoimisto 2 2.1.1960 Kemissä. Vuonna 1961 autopostitoimistot 3 ja 4 aloittivat Nousiaisissa ja Torniossa. Esimerkiksi autopostitoimisto 3 kiersi kuusi kertaa viikossa 142 km pituisen reitin linjalla Nousiainen-Nutturla-Tortti-Koljola-Valpperi-Saksala-Nousiainen. Varkaus oli viimeinen paikka, jonne autopostitoimisto perustettiin. Liikennöinti aloitettiin 1.4.1972 autopostitoimisto 70-nimisenä. Autopostitoimistot rakennettiin vanhoista linja-autoista muuttamalla sisustusta, koria ja alustaa. Auton alusta koritettiin Ajokilla Tampereella postitoimistoautoksi. Auton palvelualueena suurimman osan käyttöaikaa oli Heinäveden ja Varkauden ympäristö. 1980-luvulla autoa uudistettiin ja siihen lisättiin kaiutin ulkopuolelle ja kuulutuslaitteet sisälle, jolloin autoa voitiin käyttää messu- ja urheilutilaisuuksissa myynninedistämiseen. Auto palveli messutapahtumien yhteydessä postikonttorina ja myös Kuopiossa Puijon kisojen ja muiden urheilutapahtumien yhteydessä samoissa tehtävissä. Auton isäntäkorjaamona toimi koko ajan Autopalvelujen Kuopion korjaamo. Autopostitoimisto on postitoimipaikkapalvelussa sekä postinkuljetuksessa ja -jakelussa käytetty auto. |
Näyttelyt |
Liikkeelle! sanoi Kekkonen, 12.06.2015 - 18.12.2015 |
Aiheet |