Haku

Språkbadselevers användning av kommunikationsstrategier. En studie av gruppdiskussioner i årskurserna 3, 6 och 9.

QR-koodi

Språkbadselevers användning av kommunikationsstrategier. En studie av gruppdiskussioner i årskurserna 3, 6 och 9.

Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millaisia kommunikaatiostrategioita kielikylpyoppilaat käyttävät ryhmäkeskusteluissa, jotka käydään kielikylpykielellä, eli ruotsiksi. Kommunikaatiostrategioilla tarkoitetaan tässä tutkielmassa erilaisia ratkaisukeinoja, joita kielenoppija käyttää kohdatessaan kielellisen ongelman kommunikoidessaan. Tutkimukseni aineisto koostuu 29 ryhmäkeskustelun videoinnista ja niiden litteroinneista. Aineisto on osa Vaasan yliopiston BeVis -projektia. Ryhmäkeskusteluihin osallistuvat oppilaat ovat kolmas-, kuudes-, ja yhdeksäsluokkalaisia kielikylpyoppilaita. Tutkimuksen metodi on osittain kvantitatiivinen ja osittain kvalitatiivinen. Se sisältää piirteitä myös vertailevasta tutkimuksesta. Tutkimukseni tavoite on selvittää, millaisia kommunikaatiostrategioita kielikylpyoppilaat käyttävät kielikylpyohjelman eri vaiheissa ja miten kommunikaatiostrategioiden käyttö ja määrä kehittyvät iän myötä. Lisäksi selvitän mitkä tehtävän teemaehdotukset aiheuttavat eniten kommunikaatiostrategioiden käyttöä. Olen poiminut ryhmäkeskusteluista oppilaiden käyttämät kommunikaatiostrategiat ja luokitellut ne taksonomian avulla. Taksonomian pääkategoriat ovat toiseen kieleen perustuvat strategiat, äidinkieleen tai vieraaseen kieleen perustuvat strategiat, ei-kielelliset strategiat ja välttäminen. Teoriaosassa määritellään käsite kommunikaatiostrategia aiempien tutkimusten avulla ja tarkastellaan eri taksonomioita. Niiden avulla kehitän sellaisen määritelmän ja taksonomian, joka soveltuu tämän tutkimuksen tavoitteisiin. Teoriaosassa selvitetään myös käsite kielikylpy ja sen asema Suomessa. Analyysin perusteella voidaan todeta, että kommunikaatiostrategioiden käyttö lisääntyy hieman iän myötä. Oppilaat kaikilla eri luokka-asteilla käyttivät eniten koodinvaihtoa, joka kuuluu ryhmään äidinkieleen tai vieraaseen kieleen perustuvat strategiat. Eniten strategioita oppilaat kuitenkin käyttivät kategoriasta toiseen kieleen perustuvat strategiat. Kun tarkastellaan keskustelun tehtävänannossa annettuja teemaehdotuksia ja niiden vaikutusta kommunikaatiostrategioiden käyttöön voidaan todeta, että oppilaat hyödynsivät kommunikaatiostrategioita eniten keskusteltaessa aiheesta ”ihminen”.

Tallennettuna: