Haku

"Facebook kertoo, kuka tuntee kenet" Sosiaalinen media iltapäivälehtien toimittajien työvälineenä

QR-koodi

"Facebook kertoo, kuka tuntee kenet" Sosiaalinen media iltapäivälehtien toimittajien työvälineenä

Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata iltapäivälehtien toimittajien sosiaalisen median käyttöä. Tutkimusongelmaan haettiin vastausta selvittämällä, miten Ilta-Sanomien ja Iltalehden toimittajat sosiaaliseen mediaan suhtautuvat sekä käyttävätkö he sitä työssään, ja jos käyttävät niin miten ja mihin tarkoituksiin. Lisäksi selvitettiin sitä, miten iltapäivälehtien ja muiden toimittajien sosiaalisen median käyttö eroavat toisistaan. Tämä saatiin selville vertailemalla tuloksia aikaisempaan tutkimukseen. Toimittajien sosiaalisen median käyttöä selvitettiin kyselytutkimuksella. Verkkokysely toteutettiin maaliskuussa 2010. Kyselyyn vastasi yhteensä 44 toimittajaa, joiden vastauksia analysoitiin sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen avulla. Tutkimuksessa selvisi, että iltapäivälehtien toimittajat pitävät muiden toimittajien tavoin sosiaalista mediaa tärkeänä työnsä kannalta. He näkevät siitä olevan apua ja uskovat sen merkityksen vielä tulevaisuudessa kasvavan. Lähes kaikki kyselyyn vastanneet toimittajat käyttävät sosiaalista mediaa työssään jossain muodossa päivittäin. Wikipediaa toimittajat pitävät tärkeimpänä sosiaalisena mediana, ja sitä myös käytetään eniten. Myös YouTubea, keskustelufoorumeita, blogeja ja Facebookia käytetään paljon. Sen sijaan esimerkiksi Twitter ja MySpace eivät olleet kyselyhetkellä saavuttaneet toimittajien suosiota. Iltapäivälehtien toimittajat hyödyntävät sosiaalista mediaa monipuolisesti. He käyttävät sosiaalista mediaa seuraaviin tarkoituksiin: varsinainen tiedonhaku, tausta- ja lisätietojen haku, tietojen tarkistaminen, juttuaiheiden, uutisten ja näkökulmien etsiminen, haastateltavien etsiminen ja kontaktin ottaminen, yleisön mielipiteiden ja reaktioiden kartoittaminen, verkostoituminen ja kommunikointi sekä sisällön tuottaminen. Iltapäivälehtien toimittajat käyttävät sosiaalista mediaa aktiivisemmin kuin muut toimittajat. Heillä päivittäinen käyttö on yleisempää. Erityisesti toimittajat käyttävät sosiaalista mediaa tietojen ja juttuaiheiden hakemisessa. Käytetyimmät palvelut ovat pääosin samoja.

Tallennettuna: