Haku

Creating the market image of reusable packaging: Case: 4everPack

QR-koodi

Creating the market image of reusable packaging: Case: 4everPack

FMCG (Fast-Moving Consumer Goods) -tuotteiden kertakäyttöpakkaukset tuottavat kasvavissa määrin jätettä ja ympäristöpäästöjä. 4everPack-projekti pyrkii kehittämään FMCG-tuotteille uudelleen käytettäviä pakkauksia vähentääkseen niiden ympäristövaikutuksia sekä muuttaakseen kertakäyttöön perustuvaa pakkausmarkkinaa kestävämmäksi ja ympäristöystävällisemmäksi.

Tutkimus on toteutettu osana Vaasan yliopiston ja Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:n 4everPack-tutkimusta. Tutkimuksen tarkoituksena on käsitellä markkinoiden muokkaamisen alkuvaihetta 4everPack-projektin markkinakuvien luomisen avulla. Tutkimuksen tavoitteena on muodostaa uudelleen käytettävien pakkausten markkinakuvia 4everPack-projektin kontekstissa. Tutkimuksen ensimmäisenä osatavoitteena on kuvailla markkinoiden muokkaamisen alkuvaihetta markkinakuvan ja jaetun markkinakuvan luomisen kautta. Toisena osatavoitteena on luoda viitekehys markkinakuvien luomisen prosessille. Kolmantena osatavoitteena on luoda 4everPack-projektin markkinakuvat.

Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään uudelleen käytettävien pakkausten sekä markkinoiden muokkaamisen teoriaa. Tutkimuksen teoria painottuu markkinoiden muokkaamisen alkuvaiheeseen, jossa muodostetaan halutun ratkaisun markkinakuva, sekä laajennetaan markkinakuvaa ekosysteemin kehittämisen ja arvon yhteisluomisen avulla jaetuksi markkinakuvaksi. Tutkimuksessa on luotu markkinoiden muokkaamisen alkuvaiheen viitekehys. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen laajaa tapaustutkimusta tutkimusmetodina. Tutkimuksen materiaali on koottu puolistrukturoitujen sidosryhmähaastatteluiden sekä -työpajojen avulla.

Tutkimuksessa on muodostettu haastatteluiden perusteella 4everPack-projektille viisi käyttötapausta, jotka toimivat uudelleen käytettävien pakkausten markkinakuvina. Käyttötapauksia on kehitetty tutkimuksen työpajoissa yhteistyössä projektin toimijoiden kanssa. Tutkimuksen tuloksena on saatu muodostettua käyttötapausten tavoitteet, ekosysteemien arvoketjut sekä arvoehdotukset. Lisäksi on löydetty yleiset ongelmakohdat, jotka tulee ratkaista ennen kuin käyttötapauksia voidaan kehittää toteutuneiksi markkinakuviksi markkinainnovaatiovaiheeseen. Tutkimus tuo lisäymmärrystä markkinoiden muokkaamisen alkuvaiheesta, jossa pyritään muodostamaan ekosysteemin yhteistyöllä kuva halutusta ratkaisusta ja markkinan lopputuloksesta. Käytännön tasolla tutkimus luo 4everPack-projektin osallistujille uudelleen käytettävien pakkausten käyttötapaukset, jotka voidaan jatkokehityksellä jalostaa liiketoimintamalleiksi.

Tallennettuna: