reliefi; puureliefi
reliefi; puureliefi
fyysinen kuvaus: Puureliefi, pitkän suorakaiteen muotoinen, keskellä punapohjainen kuva-ala joka esittää teatterikohtausta kiinalaisesta teatterista, kuvassa on kaksi pöytää ja kolme seisovaa ihmishahmoa, joista keskimmäisellä on kädessään liehuva viiri. Ylä- ja alareunassa on kapea reunus, sivuissa leveämmät. Hahmoissa ja reunuksessa on kultausta. Pinta on tummunut.
Aineistotyyppi |
---|
Esine |
Organisaatio |
Suomen kansallismuseo |
Kokoelma |
Yleisetnografiset kokoelmat Aasialaisen teatteritaiteen kokoelma |
Tunniste |
VKTM1:86 |
Mitat |
13,8 x 43,5 cm |
Valmistus |
valmistusaika 1600-luvun loppu. Tekniikka: kaivertaminen Tekniikka Materiaali: puu (luonnonmateriaalit)
, Kiina; Anhuin maakunta, Huizhoun alue (Huangshan), Yin piirikunta (Yi)
, Kiina; Anhuin maakunta, Huizhoun alue (Huangshan), Yin piirikunta (Yi)Hae aiheistaHae kaikista tiedoista |
Käyttö |
Reliefi esittää teatterikohtausta, jonka aihe on "sotilaskohtaus", toinen kiinalaisen oopperan pääaiheista. Keskimmäinen henkilö on kenraali, jonka kohotetun käden suojana on haarniska. Hänen pitelemänsä lippu tai viiri merkitsee, että hän on ottanut vastaan käskyn suorittaa tehtävä. Oikealla oleva henkilö on kenraalin esimies. Vasemmalla oleva henkilö on joko taolainen pappi tai hovin henkilökuntaan kuuluva eunukki (henkilön pitelemää huiskua käyttivät sekä papit että eunukit). Kohtauksen sisältö on ehkä keskeytystilanne, koska vasemmanpuoleisen henkilön käsi on torjuvassa asennossa. Tämän kaltaisia reliefejä on käytetty Kiinassa yläluokan asunnoissa sisäovien koristeena. Reliefit on kiinnitetty oven keskelle lasten katselukorkeudelle, ja niillä on ollut kasvatuksellinen tehtävä. Niiden avulla on korostettu oppineisuuden ja virkamiesuran tärkeyttä kiinalaisessa kulttuurissa. Reliefit VKTM1:81-86 esittävät kaikki eri teatterikohtauksia. Tarinat pohjautuvat usein historiallisiin tapahtumiin tai kertomuksiin, jotka yleisestikin ovat reliefien aiheena, ja tässä ne paljastuvat teatterikohtauksiksi yksityiskohtiensa perusteella. Huangshanin (Keltainen vuori) vuoristo on yksi Kiinan tunnetuimmista alueista, joka on ollut virikkeenä ja aiheena monille klassisen kauden maisemamaalauksille ja runoudelle. Se oli 1000-luvulta lähtien Kiinan kulttuurin ja talouden keskus, mistä juontui myös runsas ovikoristelutaide. Eteläiselle (Anhuin maakunta) ovikoristelutaiteelle on ollut tyypillistä maalin ja kultauksen käyttö. Anhuin maakunnalla on ollut merkitystä myös Peking-oopperalle, jonka syntyyn vaikuttaneista paikallisoopperoista yksi oli peräisin sieltä. Anhuista lähti ensimmäinen oopperaryhmä Pekingiin vuonna 1790. |
Aiheet |
Luokitus |