Haku

Games in Education and Process Development

QR-koodi

Games in Education and Process Development

Simulaatiopelit koulutuksessa ja prosessien kehittämisessä

Työn tavoitteena on luoda viitekehys simulaatiopelien analysointiin. Erityisesti viitekehyksellä tulee voida analysoida johdantona toimivia toimitusketjusimulaatiopeleja, joita käytetään koulutuksessa ja prosessien kehittämisessä. Viitekehystä sovelletaan kolmeen esimerkkitapaukseen, jotka ovat Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa käytössä olevia, johdantona toimivia toimitusketjusimulaatiopelejä.

Työn teoreettisessa osassa tutkitaan simulaatiopelejä koulutuksessa ja valmennuksessa sekä prosessien kehittämisessä. Simulaatiopelit voidaan nähdä oppimisprosesseina, jotka koostuvat ohjeistuksesta, mikrosyklistä ja jälkipuinnista, joka sisältää havainnoinnin ja reflektoinnin sekä ilmiöiden käsitteellistämisen. Mikrosykli, eli peli itse, määritellään elementtien ja ominaispiirteiden kautta. Sekä ohjeistuksen että jälkipuinnin tulisi tukea mikrosykliä. Koko oppimisprosessin täytyy tukea simulaatiopelin oppimistavoitteita.

Tapaussimulaatiopelien analysoinnin pohjalta annetaan ehdotuksia jälkipuinnin edistämiseksi ja simulaatiopelien pitkäntähtäimen tavoitteiden saavuttamiseksi. Lisäksi esitetään viitekehystä simulaatiopelien suunnitteluun ja määritetään johdantona toimivien toimitusketjusimulaatiopelien ominaispiirteet. Ne on suunniteltu yleisiin tarkoituksiin. Ne ovat yksinkertaisia, manuaalisesti operoitavia, usean funktion valista vuorovaikutusta kuvaavia pelejä, jotka ovat kestoltaan noin 2,5 4 tuntia. Osallistujat tekevät yhteistyötä pelikierroksen aikana, mutta kilpailua voi syntyä eri kierrosten tai eri pelisessioiden välille.

Tallennettuna: