Sökning

Sidosryhmien odotukset voittoa tavoittelemattomalle kehitysyhtiölle. Case: Lappeenranta Innovation Oy

QR-kod

Sidosryhmien odotukset voittoa tavoittelemattomalle kehitysyhtiölle. Case: Lappeenranta Innovation Oy

Stakeholder Expectations towards a Non-profit Development Company. Case: Lappeenranta Innovation Ltd.
TMP.objres.666.pdf (Lappeenrannan teknillinen yliopisto - LUTPub)
TMP.objres.666.pdf.txt (Lappeenrannan teknillinen yliopisto - LUTPub)

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, mitä sidosryhmät odottivat voittoa tavoittelemattomalta case-yritykseltä Lappeenranta Innovation Oy:ltä sen perustamisen yhteydessä ja reilun vuoden toiminnan jälkeen. Tutkimuksessa selvitetään myös niitä kehittämisehdotuksia, joita sidosryhmillä on yritykselle.

Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus jasen aineisto koostuu dokumenteista, mediateksteistä ja haastatteluista. Menetelminä on käytetty teemoittelua ja diskurssianalyysiä.

Tutkimuksen tuloksena löytyi kuusi alkuvaiheen odotuskokonaisuutta: 1) yrittäjien auttaminen; 2) tutkimuksen ja liiketoiminnan yhdistäminen; 3) rahoituksen hakeminen; 4) public-private -yhteistyön kehittäminen; 5) Venäjä-yhteistyön kehittäminen ja6) verkostojen luominen. Reilun vuoden toiminnan jälkeen odotukset ovat muuttuneet jonkin verran: public-private-yhteistyön odotuksen merkitys on kasvanut ja uutena odotuksena on tullut IP-oikeuksien suojaaminen.

Kehittämisehdotuksia tutkimuksessa löytyi 10 eri toiminta-alueelta: yritys-kehitys; rahoitus; Venäjä-yhteistyö; verkostot; maakunnallisuus; toiminnan laajuus; yhteistyö sidosryhmien kanssa; tiedottaminen, asioista kertominen, selkeys; fokusointi ja priorisointi; sisäisen toiminnan kehittäminen ja hallituksen rakenne.

In this report the expectations of stakeholdersof a non-profit Development Company, Lappeenranta Innovation Ltd., are studied.The expectations are analysed in two phases: when the company was established and after it had worked a bit over than a year. The study also tells about the development proposals the stakeholders have towards the company.

This study is a qualitative case study and its materials consist of documents, media texts and interviews. Methods used are thematisation and discource analyse.

As a result of the study six expectation groups in thebeginning of the operation were found: 1) entrepreneur support; 2) the dialog between research and business; 3) project financing; 4) public-private cooperation; 5) Russian business development and 6) network creation. After the company had worked a bit over year the expectations had slightly changed: the importance of public-private cooperation had increased and IPR management had been added to a list of expectations

Concerning development proposals 10 theme groups were found: entrepreneur support; financing issues; Russian business development; network creation; geographical operation area; segmentation; cooperation with the stakeholders; better communications; focusing and prioritising; internal functionality and board structure.

Sparad: