Haku

Exploring market reactions to corporate social responsibility related events: stakeholder management vs. social issue participation : event study of S&P 500 companies in the industrial goods and information technology sectors

QR-koodi

Exploring market reactions to corporate social responsibility related events: stakeholder management vs. social issue participation : event study of S&P 500 companies in the industrial goods and information technology sectors

Markkinareaktiot yhteiskuntavastuuseen liittyviin tapahtumiin: sidosryhmien hallinta verrattuna yhteiskunnallisiin asioihin osallistumiseen : tapahtumatutkimus S&P 500 -yrityksistä teollisuustuotteiden ja tietotekniikan toimialoilla

Tämän tutkimuksen tavoite on tarkastella vaihtelevatko yhteiskuntavastuuseen (CSR) liittyvien tapahtumien taloudelliset vaikutukset sen mukaan onko tapahtumalla suoria vaikutuksia yrityksen sidosryhmiin vai ei. Koska sidosryhmien hallintaan (SM) liittyvillä tapahtumilla on havaittu olevan positiivinen vaikutus yrityksen taloudelliseen menestykseen, ja yhteiskunnallisiin asioihin osallistumisella (SIP) on havaittu olevan päinvastainen vaikutus, pyrkii tämä tutkimus selvittämään heijastuuko tämä sijoittajien reaktioihin. Tapahtumapäivien etsimisessä hyödynnetään CSR-uutisia, ja lopulliseen dataan sisältyy 74 tapahtumaa S&P 500 -yrityksiltä vuosilta 2021-2023. Jotta reaktioita voitaisiin verrata nopeasti sekä hitaasti kasvavan teollisuusalan välillä, tarkasteltaviksi toimialoiksi valittiin tietotekniikka ja teollisuustuotteet.

Tutkimus toteutetaan tapahtumatutkimuksena, jossa yritysten odotetut tuotot lasketaan käyttäen 200 päivän arviointi-ikkunaa, ja epänormaalit tuotot kahden, neljän ja kymmenen päivän tapahtumaikkunoille. 63 tapahtumaa kategorisoidaan SM- ja 11 SIP-kategoriaan. Jotta voitaisiin tarkastella eroavatko reaktiot CSR-kategorioiden ja toimialojen välillä, data jaetaan osajoukkoihin, joille toteutetaan erikseen tapahtumatutkimukset. Epänormaalien tuottojen tilastollista merkitsevyyttä arvioidaan parametristä t-testiä hyödyntäen.

Tulosten perusteella tutkimuksessa mukana olleiden tapahtumien ja epänormaalien tuottojen välillä ei ole seuraussuhdetta, kun tarkastellaan kaikkia tapahtumia tai SM- ja SIP-kategorioihin jaoteltuja tapatumia. Koska tulos on ristiriidassa kirjallisuuden kanssa, tullaan tulokseen, että aineisto on todennäköisesti liian rajallinen merkittävien tulosten löytämiseen. CSR-tapahtumiin kohdistuvien markkinareaktioiden havaitaan kuitenkin eroavan toimialojen välillä, ja olevan hieman suurempia tietotekniikkayritysten kohdalla.

Tallennettuna: