Haku

Distributors' job satisfaction in multi-level marketing

QR-koodi

Distributors' job satisfaction in multi-level marketing

Jälleenmyyjien työtyytyväisyys monitasomarkkinoinnissa

Tämän kandidaatintyön tarkoituksena on tutkia, kuinka jälleenmyyjien työtyytyväisyys rakentuu monitasomarkkinoinnissa jälleenmyyjien omien kokemuksien perusteella. Tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät tekevät monitasomarkkinoinnista houkuttelevan liiketoiminnannan työtyytyväisyyden näkökulmasta, vaikka ala kohtaa erinäisiä ongelmia johtuen sen yhteyksistä pyramidihuijauksiin.

Tämä työ on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja analysoitu laadullisen sisällönanalyysin avulla. Analysoitu aineisto on kerätty neljän puolistrukturoidun haastattelun avulla, jotka pidettiin erilaisista taustoista tuleville jälleenmyyjille. He edustavat kolmea kansainvälistä monitasomarkkinointiyritystä, jotka toimivat hyvinvointi- ja kauneusalalla.

Tulokset osoittavat, että tuotteet ovat päätekijä, jonka on koettu rakentavan jälleenmyyjien työtyytyväisyyttä. Kompensaatiojärjestelmän sekä rekrytoinnin ja koulutuksen nähdään myös rakentavan työtyytyväisyyttä. Edustetun yrityksen eettisyyden ja luotettavuuden nähdään vaikuttaneen työtyytyväisyyteen, joka oli uusi lisäys myös aikaisempaan tutkimukseen. Suhteiden merkitys vaihtelee jälleenmyyjien välillä ja se riippuu heidän omista luonteenpiirteistään. Monitasomarkkinoinnin liiketoimintamahdollisuutta ei nähty merkittävänä tekijänä työtyytyväisyyden rakentamisessa, sillä työ oli suurimmilta osin jälleenmyyjille osa-aikaista.

Tallennettuna: