Haku

Creating customer value using digital tools in scaffolding industry

QR-koodi

Creating customer value using digital tools in scaffolding industry

Asiakasarvon luominen telineliiketoiminnassa digitaalisilla työkaluilla

Rakennustelineet ovat yksi teollisen rakentamisen kulmakivistä. Telineitä rakennetaan, jotta työ voidaan suorittaa mahdollisimman turvallisesti ja tehokkaasti. Suurien rakennus- ja kunnossapitoprojektien aikana saatetaan rakentaa ja purkaa satoja, ellei jopa tuhansia yksittäisiä rakennustelineitä. Telineiden seurantaa vaatii paljon telinetyönjohtajalta, jotta telinetiedot saadaan pidettyä järjestyksessä. Perinteisesti jokainen työnjohtaja on rakentanut omat seurantamenetelmänsä, niistä kuitenkin puuttuu läpinäkyvyys, virheenmahdollisuus on suuri ja varmuuskopiointi haastavaa. Digitalisaatio auttaa näiden ongelmien selättämisessä ja samalla luo arvoa niin asiakkaalle, kuin toimittajallekin. Tämän työn tarkoituksen oli tutkia, kuinka ja minkälaista arvoa kyseinen seurantaohjelma luo. Arvonluontia tutkittiin niin asiakkaan, kuin toimittajankin näkökulmista. Tutkimus suoritettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Primääridataa kerättiin teemahaastatteluilla ja tarkkailemalla. Tuloksien pohjalta muodostettiin viitekehys asiakkaan ja toimittajan kokemista hyödystä, uhrauksista ja uhista. Kyseistä viitekehystä voidaan käyttää jatkokehityksessä ja järjestelmän markkinoinnissa. Työn päälöydöksenä voidaan todeta, että digitaalinen seurantajärjestelmä luo arvoa sekä asiakkaalle, että toimittajalle. Saadut hyödyt olivat kuitenkin pääasiassa subjektiivisia, eikä niitä voitu mitata rahassa, esim. lisääntynyt läpinäkyvyys, reaaliaikainen raportointi ja pilvipalveluiden hyödyt, kuten etäkäyttö. Joten myös koettu arvo on subjektiivista. Tämän lisäksi, tutkittiin arvon yhteiskehittelyä kuvaamalla telineidentilausprosessi. Arvon yhteiskehittelyä havaittiin erityisesti telineen tilaus-vaiheessa.

Tallennettuna: