Haku

Potential impact of the new railway Silk Route on Eurasian cargo transportation: forwarders’ perception

QR-koodi

Potential impact of the new railway Silk Route on Eurasian cargo transportation: forwarders’ perception

Silkkitien potentiaaliset vaikutukset Euraasian tavarakuljetuksiin huolitsijayrityksen näkökulmasta

Taloudellinen taantuma on vaikuttanut Suomen talouteen ja maa on etsimässä uusia tapoja parantaa tilannetta. Maiden osallistuminen kansainväliseen kauppaan ja kuljetuksiin vaikuttaa luonnollisesti näiden talouteen. Silkkitie on yksi nousevista kuljetushankkeista. Sen tavoitteena on yhdistää Eurooppa ja Aasia rautatieyhteyden avulla, edistää kaupankäyntiä sekä parantaa diplomaattisia ja liiketoiminnallisia suhteita. Osallistuminen Silkkitiehen voi olla hyödyllistä Suomelle. Aiemmat tutkimukset antavat vahvan pohjan Silkkitien haasteiden ja hyötyjen ymmärtämiselle. Suurin osa näistä tutkimuksista on kuitenkin yleispäteviä, eikä mikään niistä ole keskittynyt Silkkitien hyötyihin Suomelle. Tämä tutkimus selvittää Silkkitiehen liittyvien kuljetusratkaisuiden potentiaalisia hyötyjä Suomelle huolitsijayritysten näkökulmasta. Tutkimukseen liittyen tehtiin jäsennellyt haastattelukysymykset laajaan kirjallisuustutkimukseen pohjautuen. Haastatteluiden teemat liittyivät yleiseen mielipiteeseen Silkkitie-hankkeesta, potentiaaliseen kysyntään, asiakkaisiin, toimitettaviin tavaratyyppeihin, ja kilpailuun. Yhteensä tehtiin kymmenen haastattelua kahdeksalle Suomessa, Venäjällä, Kazakstanissa, ja Kiinassa toimivalle huolitsija- ja kuljetusyritykselle. Haastattelujen tarkoitus oli kerätä tärkeää ensikäden tietoa vastaamaan muodostettuihin tutkimuskysymyksiin. Tutkimus paljastaa, että on olemassa kasvava tarve kuljettaa tavaraa maitse Kiinan ja Euroopan välillä. Mikä tärkeintä, Suomesta Kiinaan on jo lähetetty ensimmäiset konttijunat, mikä todistaa että kuljetusten kehittämiseen on tarvetta ja mahdollisuuksia. Lupaavia vientikategorioita ovat metsäteollisuuden tuotteet, kaivosteknologia sekä kalat ja äyriäiset. Suomessa sijaitseva Skandinavian lähetyskeskus varmistaisi, että tavaramäärä on riittävä junakuljetuksiin, joka on ainoa taloudellinen tapa rautatiekuljetuksiin Suomen ja Kiinan välillä. Tuonnin osalta suurempia kuljetusmääriä voidaan odottaa teollisuustuotteista. Lisäksi tämän kuljetusratkaisun aktiivinen markkinointi auttaisi houkuttelemaan enemmän rahtia mainitulle reitille. Suomessa on riittävä rautatie- ja satamainfrastruktuuri sekä tietotaitoa kansainvälisistä rautatiekuljetuksista. Tästä huolimatta teollisuuden toimijoilla on vähän tietoa kuljetusmarkkinoiden vaihtoehtoisista mahdollisuuksista. Huolimatta pienehkön talouden aiheuttamasta merkittävästä haasteesta, on Suomen mahdollista hyötyä Silkkitiehankkeeseen osallistumisesta. Tutkimuksen anti kansainvälisen kaupan teoriaan on ensikäden tiedon kerääminen, joka mahdollistaa johtopäätösten tekemisen liike-elämän toimijoiden näkemyksistä ja suunnitelmista Silkkitiehen liittyvien kuljetusratkaisujen kehittämiseksi. Lisäksi tutkimuksessa on tunnistettu kriteerit kuljetusratkaisun valinnalle.

Tallennettuna: