Haku

Unelmia toteuttamassa, elämyksiä hakemassa: Sisällönanalyysi FIFA:n MM-kisoissa vierailleiden suomalaisten kisaturistien haastatteluista

QR-koodi

Unelmia toteuttamassa, elämyksiä hakemassa: Sisällönanalyysi FIFA:n MM-kisoissa vierailleiden suomalaisten kisaturistien haastatteluista

Urheilun yksi suurimmista tapahtumista on aina neljän vuoden välein järjestettävä ja satoja tuhansia turisteja keräävä FIFA:n jalkapallon maailmanmestaruuskilpailut. Urheilun megatapahtumat eivät ole kuitenkaan pelkästään urheilun juhlaa, niihin sisältyy monenlaisia ongelmia. Huolimatta ongelmista, median uutisoinnista ja yleisestä kritiikistä, urheilun megatapahtumat täyttyvät joka kerta innokkaista turisteista, jotka haluavat kokea kisahuuman paikan päällä ja ovat valmiita jopa matkustamaan toiselle puolelle maapalloa jalkapalloturnausta varten.

Urheilun megatapahtumien aikaisempi tutkimus osoittaa FIFA:n MM-kisojen olevan kiinnostavasen järjestäjämaalle mahdollisen taloudellisen ja imagollisen nosteen vuoksi. Kuitenkin samaan aikaan urheilun megatapahtumiin voidaan yhdistää monia ongelmia, jopa ihmisoikeuksiin liittyviä. Tutkielman yleisenä tavoitteena on lisätä ymmärrystä urheilun megatapahtumista, sen vetovoimista turisteille. Tutkimukseni teoreettisen viitekehyksen muodostaa matkailuelämyksen käsite ja Seppo Ahon (2001) matkailuelämyksen prosessimalli. Tutkimuskohteena on elämyksen merkitys, jota tutkin suomalaisten kisaturistien FIFA:n MM-kisoista saatujen matkakokemuksien avulla. Tutkimuskysymys on elämyksen merkitys matkustettaessa urheilun megatapahtumiin. Osakysymyksiä ovat: Miten elämys muodostuukatsojalle urheilun megatapahtumissa? Millä tavoin urheilun megatapahtumissa saatu elämys on muuttunut tapahtuman jälkeen? Miten mahdolliset negatiiviset kokemukset ovat vaikuttaneet matkakokemuksen muodostumiseen? Tutkimusaineisto koostuu laadullisista teemahaastatteluista. Haastattelin suomalaisia kisaturisteja, jotka olivat käyneet FIFA:n MM-kisoissa. Teemoina haastatteluissa toimivat: ennen matkaa, matkan aikana ja matkan jälkeen. Analysoin haastatteluista saatuja aineistoa teoriaohjaavan analyysimenetelmän avulla.

Yksi tutkimukseni tuloksista osoittaa sen, että FIFA:n jalkapallon MM-kisoihin matkustetaan toteuttamaan unelmia ja hakemaan elämyksiä jalkapallon kautta. Unelma käydä kisoissa muodostuu jalkapallon pitkän ajan seuraamisen kautta, tai unelma voi olla perheenjäsenen, jonka kanssa matkustetaan kisoihin. MM-kisoihin matkustamisesta ei ole kyse vain jalkapallo- otteluiden näkemisestä paikan päällä, vaan kisoissa odotetaan kokevan elämyksiä kuluttamalla jalkapalloa kisakaupungissa eri tavoilla. Tutkimustulokset lisäävät ymmärrystä urheilun megatapahtumien suosiosta ja miten elämykset muodostuvat kisaturisteille urheilun megatapahtumissa. Tulosten avulla voidaan kehittää pienempiä urheilutapahtumia vetoamaan samalla tavalla kävijöihin kuin urheilun megatapahtumat.

Tallennettuna: