Haku

Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ahdistuneisuudesta opinnoissa

QR-koodi

Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ahdistuneisuudesta opinnoissa

Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden kokemaa ahdistuneisuutta opinnoissa. Tutkimuksessa pyrin selvittämään ahdistuneisuuden esiintymistä, oireita ja siitä selviämisen keinoja. Tutkimus toi esiin luokanopettajaopinnoissa esiintyviä ahdistuneisuutta aiheuttavia asioita ja antoi siten mahdollisuuden tehdä näille asioille jotain.
Tutkimuksessa ahdistuneisuuden kokemusta tutkittiin vertaamalla sitä ahdistuneisuushäiriöiden piirteisiin, sillä ahdistuneisuuden ja ahdistuneisuushäiriöiden oireet ovat hyvin saman tyyppisiä. Tämän vertailun avulla saatiin luotua selkeä kuva siitä, minkälaisena tutkimuksessa esiintyvä ahdistuneisuus koettiin. Haastattelu aineisto analysoitiin fenomenologisesti hyödyntäen Lehtomaan soveltamaa Perttulan kaksiosaista, merkityssuhteisiin perustuvaa mallia. Tutkimuksen tuloksena muodostui yksilöllisiä merkitysverkostoja, joista kävi ilmi, että luokanopettajaopiskelijat kokevat opinnoistaan ahdistuneisuutta ja heillä on siihen liittyviä fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia oireita. Näistä muodostui yleinen merkitysverkosto, jonka avulla tutkimustulokset saatiin fenomenologisen tutkimus-suuntauksen edellyttämään muotoon.

Tallennettuna: