Haku

Mielikuvat kulttuurisessa kontekstissa : Tutkimus IMAGETESTLAB-tutkimustyökalun suunnittelusta ja arvioinnista

QR-koodi

Mielikuvat kulttuurisessa kontekstissa : Tutkimus IMAGETESTLAB-tutkimustyökalun suunnittelusta ja arvioinnista

Brändi viestii haluamiaan mielikuvia tarkoin harkitun visuaalisen viestinnän avulla. Viesti ei kuitenkaan aina välity vastaanottajalle aiotulla tavalla ja syitä voidaan hakea mm. kulttuurieroista. Tässä tutkielmassa tarkastellaan mielikuvaa, sen merkityseroja eri kulttuureissa sekä menetelmiä mielikuvien tutkimiseksi. Työn produktiivisessa osiossa suunnitellaan kysely, jonka avulla mielikuvia voidaan selvittää. Lisäksi arvioidaan, onnistuiko kysely tavoitteissaan. Tutkielma pohjautuu Länsi-Suomen Muotoilukeskus Muovassa vuosina 2008-2010 toteutettuun projektiin ImageTestLab-brändin arviointi kansainvälisillä markkinoilla. Projektin rahoittajina toimivat Tekes ja neljä suomalaista yritystä. Projektin tavoitteena oli kehittää web-pohjainen tutkimustyökalu selvittämään brändin visuaalisen materiaalin herättämiä mielikuvia eri kulttuureissa. ITL-kyselyä testattiin kahdesti ennen kansainvälistä testauksen toteutusta Ruotsissa ja Venäjällä. Kehitetty tutkimustyökalu osoittautui onnistuneeksi menetelmäksi mielikuvien tutkimiseksi sekä kansainvälisen testauksen tulosten että yritysten palautteen perusteella. Tulosten avulla selvitettiin, millaisiin asioihin eri kulttuureissa kiinnitetään huomiota ja miten yritys voi tehostaa viestintää ko. kulttuurissa. ITLkyselyn visuaalisuuden todettiin vaikuttavan positiivisesti kyselyn mielenkiintoisuuteen ja vastausten intuitiivisuuteen. Haasteita aiheuttivat käsitteiden käännösongelmat sekä teknisen puolen haasteellisuus.

Tallennettuna: