Sata sukupolvea
One Hundred Generations (englanninkielinen nimi)
Sadonkorjuu (työnimi)
Finna-arvio
Sata sukupolvea
Sata sukupolvea on dokumenttielokuva pohjoispohjalaisen turkistarhaajan työstä ja arjesta.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||
S |
||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||
Esiintyjät
Kreditoimattomat esiintyjät
Muut esiintyjät
Arkistoaineisto / esiintyjät: Arto Nurmi (uutistenlukija televisiossa), Kerttu Hietikko (pappi <i>Huomenta Suomi</i> -ohjelmassa), Jaakko Hietikko (laulaja <i>Huomenta Suomi</i> -ohjelmassa), Kullervo Puumala (pianisti <i>Huomenta Suomi</i> -ohjelmassa)
Arkistoaineisto / esiintyjät: Arto Nurmi (uutistenlukija televisiossa), Kerttu Hietikko (pappi <i>Huomenta Suomi</i> -ohjelmassa), Jaakko Hietikko (laulaja <i>Huomenta Suomi</i> -ohjelmassa), Kullervo Puumala (pianisti <i>Huomenta Suomi</i> -ohjelmassa)Hae aiheista |
||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||
Helmikuu - joulukuu 1998 - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||
"Kamera kulkee pitkin verkkoaitaa ja kuvaa sen takana olevia ankeita puuparakkeja", Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 8.10.1999) kuvaili. "Kauhakuormuri kauhoo valtavaa veristen ruhojen röykkiöitä ja seisoo lopulta myllätyn hiekkakentän vierellä hiljaisuuden vallitessa. Arkistokuvia natsien keskitysleireiltä? Ei, vaan tuoreita kuvia Markku Tuurnan ohjaamasta, turkistarhausta käsittelevästä dokumentista Sata sukupolvea. Tuurna on tarttunut kiihkeitä tunteita herättävään aiheeseen viisaasti ja tyylitajuisesti. Sata sukupolvea ei propagoi kettutyttöjen enempää kuin tarhaajienkaan puolesta. Se kuvaa kiihkottoman asiallisesti turkistarhauksen avulla elantonsa hankkivia ihmisiä, heidän jokapäiväistä työtään ja elinpiiriään. Sata sukupolvea on dokumentti tärkeästä aiheesta. Se pysäyttää ajattelemaan ja antaa aineksia omalle mielipiteen muodostukselle." Helena Yläsen (Helsingin Sanomat Nyt 8.10.1999) mukaan "Sata sukupolvea on silkkihansikkain tehty dokumentti kuumasta aiheesta. [- -] Elokuvan teko on ollut pitkä ja vaikea prosessi, joka alkoi jo ennen tihutöitä. Poliittinen tilanne näkyy elokuvassa selvimmin siitä, miten huolellisesti ohjaaja Markku Tuurna välttää kaikkea sensaatiomaista. [- -] Tuurna ottaa kantaa melkein huomaamattomasti. [- -] Tarhan työt kuvataan nahkomista myöten hyvin hillitysti. Toisaalta ne ovat kaikki mukana rationaalisessa julkeudessaan. Jos ymmärsin oikein, turkkinsa luovuttaneiden eläinten liha syötetään käsiteltynä vielä häkeissä olevien ravinnoksi." Jouni Hokkanen (TV-maailma 21/1999) näki asian niin, että ohjaaja "joutuu vakuuttelemaan puolueettomuuttaan myös kuvauskohteelleen, ja hyvä niin. Liki neutraalin filmin sanoma syntyy vasta katsojan pään sisällä. Paitsi katoavan maaseudun ja käsityöammatin kuvauksena dokumenttia voi katsoa myös todisteena eläinsuojeluvouhottajien esiin nostamista epäkohdista. Alun kamera-ajo tuo mieleen keskitysleirien kopparivistöt, samoin kuvat veristä lihamassaa työntävästä kauhakuormaajasta ovat tuttuja holokaustiklassikko Shoahista." - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||
Markku Tuurna (s. 1962) suoritti toimittajatutkinnon Tampereen yliopistossa ja työskenteli toimittajana mm. Aamulehdessä, Hämeen Sanomissa ja Uudessa Suomessa, jonka Lähi-idän kirjeenvaihtajana hän toimi Persianlahden sodan aikaan. Vuonna 1991 Tuurna aloitti opinnot Taideteollisen korkeakoulun Elokuvataiteen osaston dokumenttilinjalla ja ohjasi lyhyitä dokumenttielokuvia kuten Pikkusisko (1994), Uskolliset (1995), Orjia ja piikoja (1996) ja Sisämaalainen (1997) ennen puolipitkää dokumenttia Sata sukupolvea, joka pääsi elokuvateatterilevitykseen. Hän toimi myös apulaisohjaajana Veikko Aaltosen elokuvassa Seasick (1996) ja tuotantopäällikkönä Auli Mantilan elokuvassa Neitoperho (1997). Tuurna kiinnostui turkistarhausaiheesta kesällä 1995, jolloin keskustelu kettutytöistä ja tarhaiskuista kävi kuumana - tuotantoyhtiönään tuolloin Zebra Oy Filmituotanto. Hän halusi selvittää, millainen on turkistarhaajan arvomaailma: "Lähdin etsimään henkilöitä, joista haluaisin kertoa ja jotka haluaisivat itse kertoa työstään ja elämästään. Se oli hyvin vaikeaa." (Kaleva 6.10.1999). "Epäluuloisuus oli turkistarhaajien joukossa suuri, eikä hanke edennyt", Tuurna kertoi toisessa yhteydessä. "Sitten sattumalta löytyi Lasse, elokuvan päähenkilö ja turkistarhaajaksi aikova 23-vuotias Kalajoelta." (Aamulehti 25.9.1999). Lopulta Tuurnan ja tarhaajayhteisön välille syntyi luottamus, ja elokuvaa voitiin kuvata tarhaustyön ja vuodenaikojen saatossa, helmikuusta joulukuulle 1998, kaikkiaan 30 kuvauspäivänä. Maaseutuakatemiasta valmistuvan, kotitilan nimiinsä hankkivan ja turkistarhausta aloittelevan Lasse Vasankarin rinnalla Tuurna seurasi naapurien, lopettelevien turkistarhaajien Matti ja Pentti Himangan sekä heidän perheittensä elämää. Myös turkistarhaaja Kari Mannisen työtä kuvattiin, mutta hänen osuutensa jätettiin lopullisesta elokuvasta pois. Asianosaisten kanssa sovittiin, että turkiseläinten tappamista ja nylkemistä ei kuvata. Turkistarhaajien liitto halusi poistettaviksi kiimanmittaus- ja rehunvalmistusjaksot, mutta tähän Tuurna ei suostunut. "Sata sukupolvea kertoo ihmisistä ja heidän elämäntavastaan, mutta myös elinkeinosta, josta on kirjoitettu ja kiistelty palstakilometreittäin", Tuurna kirjoitti elokuvan lehdistöesitteessä. "Siksi en halunnut yksinkertaistaa ja tehdä helppoja vastakkainasetteluja, vaan käsitellä monimutkaista kysymystä elokuvallisin keinoin. Silti Sadan sukupolven kohdalla on vaikea sivuuttaa elokuvan poliittista luonnetta, onhan elokuvan nimikin kiistan aihe. Turkistarhaajien mukaan ketut ovat eläneet jo sata sukupolvea häkeissä, ja siksi ne ovat kotieläimiä. Eläinsuojelijoiden mielestä sata vuotta on niin lyhyt aika, että ketut ovat yhä villieläimiä, ja niillä pitää olla oikeus lajille ominaiseen käyttäytymiseen. Toivon, että Sata sukupolvea herättää keskustelua paitsi ketuista ja minkeistä, myös maaseudun syrjäkylissä asuvista ihmisistä ja heidän valinnan vapaudestaan ja mahdollisuuksistaan. Elokuvassa on ihmisiä käsitelty sekä yksilöinä että osana yhteisöään, samoin kuin kettua." Sata sukupolvea sai Helsingin ensi-iltansa Andorran matineanäytäntönä 8.10.1999, ja ensimmäisen esityksen jälkeen järjestettiin aiheesta paneelikeskustelu, johon toimittaja Timo Harakan puheenjohdolla osallistuivat europarlamentaarikko Heidi Hautala, Ilkka-lehden päätoimittaja Kari Hokkanen, turkistarhaaja Leena Pitkänen, eläintensuojelija Salla Tuomivaara sekä ohjaaja Tuurna. Markku Tuurna on Sadan sukupolven jälkeen työskennellyt mm. tuotantopäällikkönä elokuvissa Bad Luck Love (2000), Drakarna över Helsingfors / Leijat Helsingin yllä (2001), Kahlekuningas (2002), Raid (2003) ja Framom främsta linjen - Etulinjan edessä (2004). - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||
1. Alkumusiikki Säv. ja sov. Jussi Tuurna Studio-orkesteri (off, alkutekstit), 0' 50". 2. Minä katson tätä maata Säv. ja san. Jukka Kuoppamäki Es. Vasankarin kyläläisten kuoro ja lapsikuoro, laulu, ja pianosäestys (100 %), 1' 00". 3. Ristisi juurella Säv. Jaakko Hietikko, san. Mika Waltari Es. Jaakko Hietikko, laulu, ja Kullervo Puumala, piano (off, televisio), 0' 25". 4. "Loppubiisi" Säv. ja sov. Jussi Tuurna Studio-orkesteri (off, lopputekstit), 0' 50". Huomautuksia: Jussi Tuurnan säveltämän taustamusiikin osat ovat "Teema 1" (yht. 1' 54"), "Kehto/leko 2" (0' 37"), "Kehto/lentokone" (0' 46"), "Tango 1" (1' 07"), "Tango variaatio 1" (0' 50"), "Kehto" (0' 33"), "Tango variaatio 2" (0' 49") ja "Angst" (0' 39"). Rippijuhlassa soitetaan improvisoitua urkumusiikkia (off), 0' 50". Televisiosta kuuluu Kristine Bowlesin säveltämä tunnusmusiikki Theme from Friends televisiosarjasta Friends / Frendit (off), 0' 05". Katusoittajat esittävät saksalaista kansansävelmää Es ist ein Ros' entsprungen / Tuo armon valkokyyhky (100 %), 0' 20". Tavaratalossa soi orkesterin soittama saksalainen kansansävelmä O Tannenbaum / Oi kuusipuu (off), 0' 20". - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||
Pirjo Honkasalo, Liisa Heikkilä-Palo, Tarja Kylmä, Leena Packalen, Timo Wahlroos, Päivi Luostarinen, Kimmo Taavila, Outi Tyni, Juha Antti-Poika, Erkki Manninen, Maija Hirvonen, Tapio Hernesniemi, Klaus Klemola, Pentti Juola, Simo Halinen, Outi Rousu, Jari Hietanen, Eero Tuurna, Vesa Varpula, Niilo Kylmä, Anna Magnusdottir, Kari Paljakka, Leena Kemppi, Sari Volanen, Sputnik, Gnufilms sekä elokuvan tekoon osallistuneet perheet ja kyläläiset |
||||||||||||||
Arkistoaineisto | ||||||||||||||
Lasse Vasankari katselee televisiosta ystävineen televisiosarjaa Friends / Frendit. Matti Himanka katselee Yleisradion televisiouutisia (turkisisku-uutinen). Pentti Himanka katselee MTV3:n Huomenta Suomea (naispappi ja lauluesitys). - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||
|