Valkoinen taivas
The White Sky (englanninkielinen nimi)
Beloje nebo (venäjänkielinen nimi)
Romanin kaupunki (työnimi)
Valkea taivas (työnimi)
Finna-arvio
Valkoinen taivas
Valkoinen taivas on dokumenttiessee tuhoon tottumisesta, ihmisen kyvystä sopeutua ja rakentaa siedettävää arkea ekologisesti tuhoutuneessa ympäristössä. Se on myös tarina kahden ihmisen kohtaamisesta ja rakkaudesta. Päähenkilöperhe asuu Kuolan niemimaalla, Montšegorskissa.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||
S |
||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||
Esiintyjät
Muut esiintyjät
Viza-koira
Viza-koiraHae aiheista |
||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||
15. - 24.6., 5. - 8.9., 4. - 6.10., 4. - 12.11.1997 - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||
"Valkoinen taivas ei ole ympäristötuhoista kertova asiadokumentti, vaan yhden perheen kautta ihmisen loputonta ja kenties kohtalokasta sopeutumiskykyä pohdiskeleva essee", Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 27.3.1998, 30.4.1999) määritteli. "Helke ja Suutari rakentavat elokuvansa intiimien perhekohtausten ja lohduttomien luontokuvien vastakohdalle, mutta luottavat jälkimmäisten tehoon vähän liikaakin. Asiatietoja saastuneen kaupungin elinoloista jää kaipaamaan." Helena Ylänen (Helsingin Sanomat Nyt 27.3.1998) korosti eroa parivaljakon Synti-elokuvaan: "Valkoinen taivas on erilainen. Sekin on vahvasti tyylitelty. Esimerkkiperheen elämästä on karsittu kaikki, mikä ei liity aiheeseen. Mutta asetelmallisuuden sijalla on luonteva läheisyys. Ohjaajaparin kosketus aiheeseen on puhdas, melkein eleginen. Tuomo Virtanen on mennyt heidän rinnallaan hyvin lähelle kuvattaviaan. [- -] Keskittynyt läheltä katsominen on koko elokuvan ydin. Sen avulla välittyy sekä Maljukovien toisiaan kohtaan tuntema hellyys että ihmisen haavoittuvuus. Kamera kuvaa runsaasti ihoa ja hiuksia, mikä korvaa pätevästi keuhkokuvat ja verinäytteet. Valkoinen taivas on niin kaunis elokuva, että se tuntuu olevan työn sanoma ja tekijöiden kannanotto. Hienoihin kuviin tulee syvyyttä ja ilmavuutta Olli Huhtasen luomasta äänimaailmasta ja Sanna Salmenkallion seesteisestä musiikista. Valkoinen taivas pääsee dokumentin alueella niin pitkälle, että se muuttuu melkein fiktioksi. Se on mitä kaunein äidin ja vaimon muotokuva, erään perheen tarina." Pertti Lumirakeen (Demari 27.3.1998, 30.4.1999) mielestä elokuva on "lempeä kauhuelokuva, kertomus sellaisesta sopeutumisesta, joka estää kontrolloimattoman kauhun huudon purkautumasta ilmoille. Samalla Valkoinen taivas on myös rakkauselokuva, kuvaus perheen sisäisestä harmoniasta. Tekee mieli sanoa, että Valkoinen taivas on Helken ja Suutarin tähänastisista elokuvista paras, paljon luontevammin hengittävä kuin ylikireä Synti". - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||
Valkoinen taivas oli Synnin (1996) jälkeen Susanna Helken ja Virpi Suutarin toinen dokumenttielokuva, joka nähtiin elokuvateattereissa. Tekijät halusivat kuvata ympäristötuhoa, mutta he eivät halunneet "tehdä mitään luonnonsuojeluelokuvaa, ei paljastaa mitään katastrofia, vaan tutkia nimenomaan ihmisen sopeutumista, tuhon psykologiaa" (Anna 17/1998). "Valkoinen taivas on dokumenttiessee tuhoon tottumisesta, ihmisen kyvystä sopeutua ja rakentaa siedettävää arkea ekologisesti tuhoutuneessa ympäristössä", määriteltiin lehdistöesitteessä. "Valkoinen taivas ei ole vain tarina eräästä pohjoisvenäläisestä kaupungista. Se on kertomus modernin ihmisen työhön ja tuottavuuteen sidotusta ihmisarvosta, kyvystämme hyväksyä ympäristöriskit väistämättömäksi osaksi elämäntapaamme." Helke ja Suutari löysivät kuvauspaikaksi Kuolan niemimaalla sijaitsevan Montšegorskin, 64 000 asukkaan kaupungin, joka oli suljettua sotilasaluetta ja jonka elämää varjostivat ja tuhosivat suuren nikkelikombinaatin myrkyt. Alun perin elokuvan piti rakentua Roman-nimisen pikkupojan perheen ympärille, mutta lopulta kuvausten kohteeksi valikoitui Maljukovin tavallinen lähiöperhe. Kaupunginjohto oli aluksi avulias, kunnes se kielsi elokuvan tekemisen ja kehotti kuvausryhmää poistumaan. Nikkelikombinaatissa voitiin kuvata vain yhden päivän ajan. Käytännön apua löytyi Murmanskin radio- ja tv-yhtiöiltä. Kuvaukset tapahtuivat viikon jaksoissa kesäkuussa, elokuussa (metsäkuvat), syyskuussa (Odessa) ja marraskuussa (talvikuvat) 1997. "Valkoinen taivas on kerronnaltaan ja sävyltään enemmän runo kuin dokumentti", tekijät luonnehtivat oheisaineistossa elokuvansa estetiikkaa. "Ympäristö - tuhon maisema - on viitteellinen kehys perheen tarinalle. Päähenkilöistä esitetään vain se, mikä on oleellista elokuvan ydinsisällön kannalta: pienet arkipäiväiset tapahtumat, puheet ja ajatukset kasvatetaan kertomaan jotain yleispätevämpää modernin ihmisen olemassaolosta. [- -] Tärkeä kerronnallinen keino on myös perheen äidin 'ajatteluääni', voice-over - puhe, joka perustuu hänen kirjoittamiinsa teksteihin. [- -] Tärkeä sävy elokuvassa on näkymättömän uhkan läsnäolo. Turvallinen, tavallinen ydinperheen pesä ja lähiömaisema rinnastetaan ankariin ja lohduttomiin tuhon maisemiin. Uhka leijuu myös arjen tapahtumien yllä. Kuvat tutuista esineistä, materiaaleista ja miljöistä rakennetaan äänimaailman ja hienovaraisen käsivarakuvan avulla vihjaamaan nimeämättömästä vaarasta." Perheen isä ja elokuvan toinen päähenkilö Igor Maljukov kuoli keväällä 1998 eikä ehtinyt nähdä valmista elokuvaa, joka sai ensi-iltansa maaliskuussa 1998. Valkoinen taivas on kiertänyt lukuisilla festivaaleilla ja voittanut monia palkintoja. Se on esitetty myös ranskalaisella Arte-tv-kanavalla sekä Viron televisiossa. Helken ja Suutarin yhteistyö jatkui seuraavaksi dokumenttielokuvissa Saippuakauppiaan sunnuntai (1998) ja Joutilaat (2001). - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||
1. Loppumusiikki Säv. ja sov. Sanna Salmenkallio Studio-orkesteri (off, lopputekstit), 2' 50". - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||
Eine, Manu, Illi, Kane, Säde ja Miska, Liisa Marchenko, Reijo Nikkilä, Ismo Tuormaa, Pekka Kymäläinen, Päivi Bisi, Teijo Määttänen, Sakke Salonen, Galina Plusova, Natalia Smelkova, Svetlana Šukšina, Valentina Tšatilova, Suomen Muurmanskin konsulaatti, Montšegorskin sanatorion henkilökunta |
||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||
|