Tunteiden temppelit
Känslornas tempel (ruotsinkielinen nimi)
Drömmarnas tempel (ruotsinkielinen nimi)
Temples of Dreams (englanninkielinen nimi)
Tempel der Träume (saksankielinen nimi)
Tunteiden temppeli (työnimi)
Leffateatterit (työnimi)
Finna-arvio
Tunteiden temppelit
Jouko Aaltosen ohjaama Tunteiden temppelit (2015) on dokumenttielokuva elokuvateattereista, elokuvakokemuksista ja tunteista. Elokuva kertoo arkistoaineistojen ja haastatteluiden avulla elokuvakulttuurista ja sen muutoksesta, vanhasta katoavasta esitystekniikasta ja uuden digitaalisen tekniikan mukanaan tuomista mahdollisuuksista. Asiakkaiden, elokuvateatteriyrittäjien ja -henkilöstön kertomukset valottavat niin elokuvateattereiden loiston kuin rappionkin aikakausia.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||
S |
||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||
Esiintyjät
Muut esiintyjät
Sini Viitanen, Kari Koski, Aapo Suulanto, Jani Riekki, Kasperi Koski, Pauliina Laamanen, Eevi Erkko, Saana Kallela, Asta Vall, Maria Vall, Viola Haapala, Maija-Leena Syrjälä, Piia-Liisa Jakkola, Alisa Virtanen, Iina Nikula, Hanna Koivisto, Eero Aronen, Tuija Anttila, Pertti Ojavanta, Heidi Anttila, Mirja Kannisto, Liisa Lepola, Sarita Lähde, Eino Kujala, Heikki Syrjälä, Saara Pohjola, Sari Vesander, Raili Saarenmaa, Karolina Arvo, Tuulikki Hietikko, Nina Haukkovaara, Marianne Mäkelä, Jenny Timonen, Henri Waltter Rehnström, Robi de Godzinsky, Markku Kopisto, Jari Hallamaa, Jaakko Tuominen, Toni Puurtinen, Jouko Typpi, Reijo Kurkela, JP Salonen, Samuli Kosminen, Linda Fredriksson, Matti Bye, Timo Huttunen
Sini Viitanen, Kari Koski, Aapo Suulanto, Jani Riekki, Kasperi Koski, Pauliina Laamanen, Eevi Erkko, Saana Kallela, Asta Vall, Maria Vall, Viola Haapala, Maija-Leena Syrjälä, Piia-Liisa Jakkola, Alisa Virtanen, Iina Nikula, Hanna Koivisto, Eero Aronen, Tuija Anttila, Pertti Ojavanta, Heidi Anttila, Mirja Kannisto, Liisa Lepola, Sarita Lähde, Eino Kujala, Heikki Syrjälä, Saara Pohjola, Sari Vesander, Raili Saarenmaa, Karolina Arvo, Tuulikki Hietikko, Nina Haukkovaara, Marianne Mäkelä, Jenny Timonen, Henri Waltter Rehnström, Robi de Godzinsky, Markku Kopisto, Jari Hallamaa, Jaakko Tuominen, Toni Puurtinen, Jouko Typpi, Reijo Kurkela, JP Salonen, Samuli Kosminen, Linda Fredriksson, Matti Bye, Timo HuttunenHae aiheista |
||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||
Toukokuu 2013 - kesäkuu 2014 (noin 20 kuvauspäivää) |
||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||
”Harvemmin dokumenttielokuva liikuttaa katsojaansa näin, onnistuu sekä naurattamaan että nostattamaan palan kurkkuun”, ihastui Päivi Valotie (Turun Sanomat 4.12.2015) haikeanhilpeästi nostalgisoivaan dokumenttiin. ”Tunteiden temppelit on kaunis kunnianosoitus elokuvalle välineenä. Dokumentti kirjoittaa pienen palan kotimaisten elokuvateatterien ja elokuvakokemuksen historiaa ilman tiukan kronologisen kerronnan painolastia. Kokonaisuus tunnelmoi ja assosioi ajasta, paikasta, ihmisestä ja elokuvasta toiseen. Samalla kerrataan myös elokuva-alan nousut ja laskut, television, videon ja viimeisimpänä digitaalisuuden aiheuttamat uhat mutta myös mahdollisuudet.” ”Jouko Aaltonen on parantumaton romantikko. Tunteiden temppeleissä muistellaan lämmöllä aikaa, jolloin elokuva merkitsi jotain”, Kari Salminen (Aamulehti 4.12.2015) totesi. ”Nostalgia tarttuu. Video- ja nettipolvikin tajuaa, että jotain on menetetty. Tunteiden temppelit ei ole ketjujen, kapitalismin ja uuden teknologian vastainen. Se suhtautuu aiheeseensa hartaudella. Historia menee eteenpäin, mutta joskus se vilkuilee taakseen, kuten tässä päämäärättömässä mutta seesteisessä elokuvassa.” Anssi Juntto (Kaleva 4.12.2015) piti dokumenttia jo itsessään merkittävänä elokuvakulttuurillisena tekona. ”Jos jotain Tunteiden temppeleiltä jää kaipaamaan, niin pohjoista ulottuvuutta ja numerotietoja elokuvateatterien määrien muutoksesta eri kriisien tiimoilta. Liiallinen numeroiden pyöritteleminen olisi toki vaikuttanut elokuvan esseemäiseen luonteeseen. Sen kääntöpuolena, että asiasta liu’utaan toiseen kevyesti assosioiden ja eri aikatasoilla liikkuen, mitään ei käsitellä perinpohjaisesti.” ”Elokuva on aluksi hieman hajanainen, mutta löytää kuitenkin kronologisen ryhdin ja muodostuu sekä kunnianosoitukseksi elokuvateattereille että elegiaksi niiden kadonneelle kulta-ajalle”, Pertti Avola (Helsingin Sanomat 4.12.2015) luonnehti. ”Mutta ei Tunteiden temppelit ole pelkkää nostalgista nyyhkimistä entisen perään. Siinä puhuvat etenkin maaseudun elokuvayrittäjät, joilla on paljon hauskoja tarinoita, sekä tavalliset katsojat, jotka muistelevat hienoimpia elokuvakokemuksiaan.” ”Aihepiirin laajuus ja näkökulmien moninaisuus aiheuttaa Tunteiden temppeleihin lievää hajanaisuutta”, koki myös Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 4.12.2015). ”Itse olisin kaivannut enemmän tavallisten katsojien liikuttavia leffamuistoja. Myös lyhyet näytteet joistain mainituista elokuvista kohentaisivat kokonaisuutta, mutta niiden puuttuminen selittyy tietenkin taloudellis-oikeudellisilla tekijöillä.” Jussi Virratvuoren (Keskisuomalainen 4.12.2015) mukaan Tunteiden temppelit ”antaa kertojien ja todistajien valottaa elokuvateatterin elämää monitunteisista näkökulmista. Lisäksi katsojalle suodaan suvantopaikkoja uppoutua omiin muistoihinsa – elämään lähtemättömästi vaikuttaneisiin leffakokemuksiin. Elokuva sykähdyttää surumielisen toiveikkaasti. Vielä on jäljellä elokuvan pyhiä paikkoja, joissa suodaan mahdollisuus yksityiseen ja yhteiseen ihmisyyden kokemukseen. Kuten Aki Kaurismäki sen elokuvassa tiivistää: ’Sosiaalinen katsomistilaisuus on se, mitä me ihmiset kaipaamme.’” |
||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||
Tuottaja, ohjaaja, leikkaaja ja käsikirjoittaja Jouko Aaltonen (s. 1956) valmistui Taideteollisesta korkeakoulun elokuva- ja televisiotyön linjalta ohjaajaksi vuonna 1984. Aaltonen on toiminut monipuolisesti elokuva-alalla ja työskennellyt lisäksi mm. apulaisohjaajana ja tuotantopäällikkönä. Hän on tehnyt lyhyitä ja pitkiä dokumenttielokuvia kuten Elämä hallinnassa (1990), Lento yli Suomenlahden (1990), Nälän tie (1991), Taigan kansalaisia (1993), Paluu taigalle (1995), Lähettiläät (2004), Hengenpelastaja (2005) ja Hyppy (2012). Televisiolevitystä varten valmistui suomalaisista 1900-luvun alun Kongossa työskennelleistä laivamiehistä kertova puolipitkä dokumenttielokuva Kongon Akseli (2009). Aaltonen väitteli tohtoriksi vuonna 2006 Taideteollisessa korkeakoulussa dokumenttielokuvasta ja sen tekoprosessista väitöskirjallaan Todellisuuden vangit vapauden valtakunnassa. Aaltonen on ohjannut myös pitkät, teatterilevityksen saaneet dokumenttielokuvat Kusum (2000) ja Kenen joukoissa seisot (2006), jossa käsiteltiin 1970-luvun vasemmistolaista laululiikettä. Hänen ohjaustöihinsä kuuluu myös Punk – tauti joka ei tapa (2008), jossa käydään läpi Suomi-punkin historiaa 1970-luvun lopulta tähän päivään. Taistelu Turusta (2011) puolestaan käsitteli Turun keskustan arvotalojen viime vuosikymmenten hävittämisvimmaa. Jouko Aaltonen ohjasi seuraavaksi elokuvateattereiden menetetystä maailmasta ja nykytilanteesta kertovan pitkän dokumenttielokuvan Tunteiden temppelit (2015). Haikea ja surumielinen elokuva on kunnianosoitus suomalaisille elokuvateattereille ja elokuvayrittäjille. Elokuva tarkastelee myös alaa kohdanneita murroksia: television tuloa ja digitalisoitumista. Elokuvassa esitellään kymmenittäin sekä vanhoja että uusia elokuvateattereita, tunteiden temppeleitä. Mukana on runsaasti myös historiallista arkistoaineistoa (valokuvia, dokumenttifilmejä), joiden avulla esitellään myös kymmeniä vuosia sitten hävitettyjä teattereita. Vaasalaista elokuvateatteriyrittäjää Nikolai Philpiä (1890-1973) esittävät otteet ovat peräisin Karl Sahlgrenin dokumenttiohjelmasta Biokungen (1970). Ilkka-lehden 20.11.2015 haastattelun mukaan Aaltonen keräsi elokuvamuistoja apulaisohjaajien ja käsikirjoittajien Henri Waltter Rehnströmin ja Toni Puurtisen kanssadokumenttiaan varten, tarinoita tuli toistasataa. "Ihmisillä tuntuu olevan iso palo ja tarve muistella omia leffakokemuksiaan." Elokuvateatterit ovatkin paikkoja, joihin mennään vaikuttumaan ja liikuttamaan. Aaltosen mielestä elokuvateatterit ovat maallistuneita temppeleitä, jonne kokoonnutaan yhdessä kokemaan yksityisiä tunteita. Aaltonen kertoi Demokraatti-lehden 4.12.2015 haastattelussa tavoitteistaan: "Minulla oli leffaa tehdessä keskeisenä ajatuksena, että se toki taltioisi katoamassa olevaa elokuvateatterikulttuuria, mutta katsoisi myös eteenpäin. Halusin, ettei se olisi vain projektorihuoneen veteraanien murehdintaa filmin katoamisesta, vaan että siitä tulisi niin koneenkäyttäjien, elokuvateatteriyrittäjien kuin katsojienkin välistä vuoropuhelua. Sen takia eri ihmisten henkilökohtaiset muistot ja elokuvateatterikokemukset ovat olleet minulle hyvin olennaisia." Leikkausvaiheessa joitakin kuvattuja elokuvateattereitakin piti karsia lopullisesta versiosta. Syyt liittyivät elokuvan rakenteeseen: haluttiin, että elokuva olisi toimiva elämyksellinen kokonaisuus eikä tilastollisesti edusta. Esille nostettiin mielenkiintoisia ja kekseliäitä kriiseistä selvinneitä kavereita. Useat ovatkin perheyritysten hallussa. Uusi teknologia vetää nuoriakin elokuvan esittämisen pariin. Aaltonen jatkoi: "On avautunut uusia mahdollisuuksia, kun tietyt asiat ovat tulleet helpommiksi: kopioita saadaan nopeammin, ja kun elokuvat ovat tietokoneella eivätkä enää fyysisinä filmikeloina, teatterinpitäjä voi pitää saatavilla paljon monipuolisemman ohjelmiston. Tämä on houkutellut alalle uusia yrittäjiä ja vanhoja suljettuja teattereita on avattu uudelleen." Jouko Aaltonen kertoi sähköpostikirjeessä 27.9.2021 elokuvaprojektista ja sen kuvauksista. Tuotantoyhtiö Illumessa käytettiin elokuvasta alussa työnimeä ”Leffateatterit”, mutta Tunteiden temppelit vakiintui nimeksi jo varsin varhain. Ensimmäiset kuvaukset suoritettiin toukokuussa 2013 Turussa. Kuvaukset jatkuivat haastattelujen merkeissä Helsingissä elokuussa 2013, Finnkinon varasto-osuudet kuvattiin Vantaalla syksyllä 2013. Pääkuvausjakso oli touko-kesäkuussa 2014. Kuvauspäiviä oli yhteensä hieman alle 20; joukossa on myös pienellä kameralla ja ryhmällä kuvattua materiaalia. Kamera oli digitaalinen Black Magic. Kuvauspaikkakuntina olivat Helsinki, Turku, Salo, Konnevesi, Kuopio, Joensuu, Jalasjärvi, Ylistaro, Vaasa, Forssa, Vinkkilä, Kouvola ja Hamina. Leffasta jätettiin pois jo kuvattu Vöyrin Astra, samoin Joensuun Tapio on mukana vain marginaalisesti. Ennen elokuvan ensi-iltaa (4.12.2015) Aaltonen järjesti kiertueen, jossa elokuvaa esitettiin niillä paikkakunnilla, joissa sitä on kuvattu. Ihmiset ovat niissä muistelleet oman paikkakuntansa elokuvahistoriaa. Elokuvan dvd-julkaisu sisältää lisämateriaaleina elokuvan trailerin ja katsojien ja koneenkäyttäjien muistoja. Seuraavaksi Jouko Aaltonen ohjasi Peter von Baghin kanssa pitkän dokumenttielokuvan Lauluja utopiasta (2017). Teksti: Juha Seitajärvi / Suomen kansallisfilmografia 2021 |
||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||
Haitarimusiikki: Solenzara (Marfisi / Olivieri / Baldassari) © Premiere Music Group. Courtesy of Edition Wilhelm Hansen AS |
||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||
Kansallinen audiovisuaalinen instituutti, Filmipyörä Ry, Cinema Bowling Vaasa, Ritz Biljardi Helsinki, Kruunukilta / Helsinki, Jehovan todistajat / Lauttasaari, Finnkino Oy, Oy Kino-Foto Ab, Savon Kinot, Moskova Baari, ML Media Liv Ab, Tammelan nuorisoseura Aura, Apollo Live Club, Salpalinja-museo<br /><br />Hannu Polvinen / Pohjolan purkutekniikka, Paul Staufenbiel / Kuvakukko, Harri Ahokas / SES, Tommi Partanen / KAVI, Olavi Similä / KAVI, Outi Heiskanen / KAVI, Kirsi Raitaranta / KAVI, Lauri Tykkyläinen / KAVI Elävien kuvien museo, Anna Möttölä / KAVI, Tero Koistinen / Suomen Filmikamari R.Y., Osmo Peltonen / Savon Kinot, Jorma Peltonen / Savon Kinot, Tarja Piiroinen / Savon Kinot , Jouko Piiroinen / Savon Kinot, Satu Raekorpi / Savon Kinot, Sari Peltonen / Savon Kinot, Päivi Jalkanen / Savon Kinot, Keijo Jalkanen / Savon Kinot, Sanna Ilonen / Bio Vuoksi, Markus Lehtinen / Kino Iiris, Leena Perälä / Kino Iiris, Tuomo Kahila / Virtain Pirtti, Tero Lindqvist / Kotkan Leffat, Rainer Santapukki / Bio Marilyn Loviisa, Jessica Mattila / Skafferiet R.F., Klas Fransberg / Elokuvakeskus Botnia , Emmi Juutilainen / Elokuvakeskus Botnia, Johan Strand / Vöyrin kunta, Pekka Rintala / Jehovan todistajat Lauttasaari , Saija Nissinen / Isak R.Y., Ritva Kolehmainen<br /><br />Motivus Adlon, Esport Bristol, Helena Saarikoski, Leena Vanhamäki, Tutta Carpelan, Monica Shideler, Otto Laitinen, Mikko Paju, Marja Kiiskinen, Mari Rauhaniemi, Pertti Veijalainen, Timo Korhonen<br /><br />Erityisen lämmin kiitos kaikille, jotka ovat jakaneet elokuvateatterimuistoja kanssamme haastatteluissa tai lähettämällä materiaalia. |
||||||||||||||||
Arkistoaineisto | ||||||||||||||||
Seuraavia elokuvateattereita käsitellään arkistoaineiston (dokumenttifilmit, valokuvat) avulla: Domino (Turku), Imatra (Tampere), Ritz (Vaasa), Aloha (Helsinki), Kino-Palatsi (Helsinki), Fennia (Pori), Tivoli (Helsinki), Kino Tapio (Joensuu), Bio Rex (Helsinki). Dokumenttiaineistoa elokuva- ja tv-tuotannosta saatiin KAVI:sta ja Yle Arkistosta. Vaasalaista elokuvateatteriyrittäjää Nikolai Philpiä (1890-1973) esittävät otteet ovat peräisin Karl Sahlgrenin dokumenttiohjelmasta Biokungen (1970). Valokuvat: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI Helsingin kaupunginmuseon kuva-arkisto Vapriikin kuva-arkisto, kuvaajat: Arvo Tamminen, Arthur Laurent Kuopion kulttuurihistoriallinen museo / Pekka Kankkunen |
||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||
|