Monsterimies
Monstermannen (ruotsinkielinen nimi)
Lordi - monsterpojken (ruotsinkielinen televisioesitysnimi Ruotsissa)
Monsterman (englanninkielinen nimi)
Lordi (työnimi)
Kansallissankari (työnimi)
Finna-arvio
Monsterimies
Antti Haasen ohjaama ja käsikirjoittama dokumenttielokuva Monsterimies (2014) kertoo Tomi Putaansuun, Mr. Lordin, ja hänen yhtyeensä vaikeuksista viisi vuotta Eurovision laulukilpailun voiton jälkeen. Lordi-yhtye pitää johtajansa johdolla unelmistaan kiinni ja tavoittelee uutta nousua huolimatta suosion hiipumisesta ja satoihin tuhansiin euroihin nousevista veloista. Elokuva avaa myös Putaansuun nuoruutta sekä suhdetta ystäviinsä ja vanhempiinsa.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Näyttelijät | ||||||||||||||||||||
Esiintyjät
Esiintyjäkokoonpanot
|
||||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||||
Kevät 2011 - loppuvuosi 2013 |
||||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||||
”Monsterimies on yllättävän avoin tilitys Lordin epäonnesta ja vaikeuksista matkalla kohti uutta nousua. Virallisena henkilökuvana teos ei yllä aivan odotustensa tasolle, mutta tarjoaa silti kiinnostavan kurkistuksen Lordi-ilmiön backstagelle ja musiikkibisneksen alastomaan todellisuuteen”, Tuomas Riskala (Iltalehti 26.9.2104) arvioi. ”Koska ohjaaja Antti Haase on Putaansuun lapsuudenystävä, ei voi välttyä aprikoimasta miten manipuloitu ja päähenkilönsä maun mukainen valmis elokuva on. Lopputulos kuitenkin tuntuu aidolta ja silottelemattomalta, vaikka se ei sitä oikeasti olisikaan. Monen vuoden aikana kuvattu materiaali on myös onnistuttu tiivistämään jäntevästi 85 minuuttiin. Putaansuu avautuu menneisyydestään ja purkaa tunteitaan kameralle, mutta jää kasvottomuutensa vuoksi yhä etäiseksi hahmoksi. Päinvastainen reaktio syntyy, kun monsterimiehen äiti Aino ilmestyy kuvaan. Ainoan lapsensa luovuutta ja hirviörakkautta pienestä pitäen tukenut ja pojastaan yhä hellyttävän ylpeä muori paljastuu poikkeuksellisen sympaattiseksi hahmoksi.” ”Monsterimies esittää Putaansuun kasariheviin hurahtaneena ikuisena lapsena, jolla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin Lordin pyörittäminen”, Anssi Juntto (Kaleva 26.9.2014) totesi. ”Dokumentin kuvaamalle ajanjaksolle sattuu monta merkittävää käännettä, ja niiden tiimoilta arki lavan ja maskien takana on varsin kiehtovaa katsottavaa. Paikoin Putaansuun epätoivo on käsin kosketeltavaa, suoranaiseen huumoriin ei juuri turvauduta. Kaikesta huolimatta tunteelta siitä, että Haase kunnioittaa kohdettaan liikaa, ei voi välttyä. [- -] Koska useimmat Monsterimiehen käänteistä ovat olleet tiedossa, ei dokumentilla ole vannoutuneille faneille kovin paljoa uutta annettavaa. Lordin taivalta etäämpää seuranneille tietyt tarinalliset jännitteet toimivat jopa paremmin.” ”Lievistä tyhjäkäyntihetkistään huolimatta Monsterimies säilyttää katsottavuutensa”, summasi Antti Selkokari (Aamulehti 26.9.2014), jonka mukaan fanityön makuisuus koitui dokumentin eduksi. ”Ohjaaja Haasea ovat auttaneet Suomen ykkösrivin elokuvaajat: Marita Hällfors ja Tahvo Hirvonen, joiden tottumuksella kamera on pysynyt mukana yksityisenkin tuntuisissa hetkissä niitä kuitenkaan loukkaamatta. Elokuvassa näkyy tekijöiden läsnäolon taito. He antavat Lordi/Putaansuun puhua ja viedä tekijöitä kameroineen tilanteisiin joissa on kertovaa voimaa.” Tuukka Hämäläisen (Rumba verkkoversio 5.9.2014) mielestä ”Monsterimies on voittopuolisesti surumielinen elokuva. Se kuvaa hienosti sitä pettymystä, jonka kansakunnan kaapin päältä pudotettu artisti kokee. [- -] Keskimäärin dokumentti on myös rakennettu hyvin, miltei joka kohtaus on kiinnostava ja kokonaisuuteen muodostuu nousujohteinen draaman kaari. Kun yhtye lopulta pääsee Nashvilleen kuudennen albuminsa äänityksiin Michael Wagenerin johdolla, tekee mieli hurrata. Monsterimies osoittaa myös, että Euroviisut saattoivat olla Lordin uran pahin virhe. Lordi itse kuitenkin toteaa, että Kuorosota ainakin oli moka ja tämän hirviöyhtyeen päivät koko perheen viihteenä on nyt nähty. Ihan hyvä niin!” Muutamat kriitikot löysivät Monsterimiehen aiheesta ja rakenteesta yhtäläisyyksiä Sacha Gervasin musiikkidokumentin Anvil, tosielämän spinal tap (Anvil: The Story of Anvil, 2008) kanssa. |
||||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||||
Ohjaaja-käsikirjoittaja-kuvaaja Antti Haase (s. 1972) syntyi Kuopiossa ja vietti nuoruutensa Rovaniemen maalaiskunnan Syväsenvaarassa. Hän muutti vuonna 1996 siirtolaiseksi Australiaan ja valmistui taiteen maisteriksi Australian Film TV & Radio Schoolista vuonna 2000. Hän sai koulusta valmistuttuaan parhaille opiskelijoille myönnetyn Film Australia Documentary Award -palkinnon. Opiskeluaikana hän ohjasi muun muassa lyhyen dokumenttielokuvan Finnish BBQ (1998), jonka teemana oli saunan tuominen Australiaan ja sen merkitys siellä asuville suomalaismuuttajille. Palattuaan Suomeen Haase valmistui diplomi-insinööriksi Tampereen teknillisestä yliopistosta vuonna 2006. Hän on toiminut Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun (myöh. Lapin ammattikorkeakoulu) kehitys- ja projektipäällikkönä ja kouluttanut uusia elokuvantekijöitä. Kotikairoille palattuaan Antti Haase on käsikirjoittanut ja ohjannut useita Lappiin sijoittuvia teoksia. Muun muassa vuonna 2001 valmistunut lyhyt dokumenttielokuva Porouni (2001) kuvaa aboriginaalitaiteilija Valerie Napaljarri Martinin matkaa Saamenmaahan. Pitkässä dokumenttielokuvassa Isien merkit (2007) seurataan Kittilän kunnan Raattaman kyläläisten elämää kaamoksesta seuraavaan syksyyn. Jos mulla ois valta (2008) kertoi ”viimeisestä karvalakkilähetystöstä” Kemijärven sellutehtaan puolesta. Kuvataiteen puolella syntyi Luleån kansainvälisen taidebiennaalin voittanut videoinstallaatio Ellin muotokuva (2010). Haase suunnitteli ja toteutti valokuvaaja Jaakko Heikkilän ja äänitaiteilija Taito Kantomaan kanssa torniojokelaisten asukkaiden kertomuksista koostuvan näyttelykokonaisuuden Tarinoita väylän varrelta (2011) Tornion Aineen taidemuseoon. Seuraavaksi Haase ohjasi, käsikirjoitti, osittain kuvasi ja äänitti ensimmäisen teatterilevityksen saaneen pitkän dokumenttielokuvansa Monsterimies (2014). Hän oli jo kouluiässä Rovaniemellä tutustunut hirviöitä fanittavaan Tomi Putaansuuhun (s. 1974), joka oli perustanut vuonna 1992 heavy metalia soittavan bändin Lordin ja toiminut siitä lähtien yhtyeen keulahahmona nimellä Mr Lordi. Yhtye voitti vuonna 2006 euroviisut. Voitto oli Suomen ensimmäinen. Solar Films tuotti yhtyeen musiikkiin ja hahmoihin tukeutuvan Pete Riskin ohjaaman kauhuelokuvan Dark Floors (2008). Elokuva Monsterimies sai alkunsa toukokuussa 2011, kun Putaansuu soitti Haaselle ja ehdotti dokumentin tekoa Lordi-yhtyeestä. ”Minua arvelutti aika paljon. Oli aika lailla sama fiilis kuin suurimmalla osalla suomalaisista. Että tämä hirviöjuttu oli ja meni jo”, ohjaaja myönsi Aamulehden haastattelussa 24.9.2014. Hänen mielensä kuitenkin muuttui, kun hän vieraili Putaansuun pyynnöstä tämän mökillä ja näki siellä käärmeterraarioita, liskoja, ötököitä ja action-figuureja. ”Tuli sellainen olo, että tästähän voisi tulla aivan huikea juttu. [--] Lordi ei ole mikään showtemppu, vaan Tomi elää aivan samassa fantasiamaailmassa kuin pikkupoikana”, ohjaaja jatkoi. Lopullisesti hän vakuuttui hankkeesta, kun Putaansuun vanhemmat ja levy-yhtiö olivat myös valmiita avaamaan ovensa. Ensimmäiset dokumenttikuvat Haase taltioi Rovaniemellä toukokuussa 2011, kun Lordi´s Rocktaurant -ravintola suljettiin ja tyhjennettiin tavaroista. Ohjaajan tunteisiin vaikutti eniten tilanne, jossa Putaansuu kantoi selässään itsensä kokoista ruumisarkkua ulos ravintolasta. Tästä Haase teki demon ja esitteli sen viikon päästä "rikkauksista ryysyihin" -tarinana Yleisradion tuottaja Iikka Vehkalahdelle ja Illumen tuottaja Jouko Aaltoselle. He myönsivät tukensa dokumentille, ohjaaja muisteli Yleisradion 21.1.2016 tallentamassa Musiikki on tarina -seminaarissa. Monsterimies toteutettiin suomalais-ruotsalais-norjalaisena yhteistuotantona, jonka budjetti oli alle puoli miljoonaa euroa. Elokuvan musiikin sävelsi norjalainen Håkon Gebhardt. Samassa seminaarissa Haase kertoi, että Putaansuun ainoa ehto dokumentin tekemille oli, ettei tämän kasvoja saanut kuvata. Ohjaajan mukaan Putaansuu antoi lopulta kuvata suutaan ja hieman profiiliaan. Tuotantoyhtiössä otettiin kirjallisen sopimuksen liitteeksi hänen päästään joka suunnasta valokuvia, joiden perusteella asetettiin kuvaamisen rajat. Useiden kokeilujen jälkeen Lordin jäsenet esiteltiin dokumentissa pienellä hirviönaamalla, jonka vieressä on hahmon roolinimi ja artistin oikea nimi. Antti Haasen puhelinhaastattelun 29.5.2020 mukaan dokumenttia kuvattiin useissa ryppäissä toukokuusta 2011 joulukuuhun 2013. Kuvauspäiviä oli yhteensä noin 70. Kamerakalustona oli Sony EX1 Full HD -digikamera ja konserttitaltioinneissa RED-digikamera. Elokuvaa kuvattiin Suomessa mm. Rovaniemellä ja Helsingissä levy-yhtiö Sony Musicin konttorilla ja Yhdysvalloissa Lordin levytuottaja Michael Wagenerin studiolla Nashvillessä. Mukana on myös välähdyksiä Lordi-yhtyeen Euroopan keikkakiertueelta Ison-Britannian Manchesteristä, Saksan Memmingenistä ja Tšekin Vizovicestä. Hellfest-konserttitaltiointia kuvattiin Ranskan Clissonissa ja Metalitalia-festivaalia Italian Milanossa. Monsterimiehessä on otteita Putaansuun teini-iässä ohjaamista kotielokuvista. Kärsimyksen alkusyissä (1991) Tomi esittää itse väkivallan kohteeksi joutuvaa henkilöä. Kauhuelokuvatyyppisessä taltioinnissa Samaan aikaan toisaalla (1993) näyttelevät Putaansuun ystävät. Dokumentissa nähdään myös Tomin piirroksia ja lapsuusajan valokuvia. Elokuva Monsterimies ei ole perinteinen bändihistoriikki. Helsingin Sanomien 13.10.2014 mukaan Mr. Lordi ja levy-yhtiö Sony Music riitaantuivat pahoin kuvausten jälkeen Haasen ja tuotantoyhtiö Illumen kanssa. Mr. Lordin mielestä dokumentilla oli ansionsa, mutta se antoi yhtyeen tilanteesta sekä toiminnasta liian negatiivisen ja yksipuolisen kuvan, koska ohjaaja oli jättänyt siitä lähes kaiken bänditoimintaan ja -historiaan liittyvän materiaalin ja keskittynyt yhtyeen keulahahmoon. Anteeksiantamattomana sopimuksen rikkomisena Mr. Lordi ja muut yhtyeen jäsenet pitivät dokumentissa kohtausta, jossa yhtyeen kosketinsoittaja Leena Peisa poistaa hirviöhahmonsa Awan maskin ja näyttää omat kasvonsa. Illumen mukaan Peisa ei ollut kieltänyt kasvojensa näyttämistä elokuvassa ja Haasen mielestä Peisa oli maskin poiston kuvausaikaan jo eronnut Lordi-yhtyeestä. Loppukesästä 2014 Putaansuu esitti riidan sovinnoksi ratkaisua, jossa Peisan kasvot saisivat näkyä teatteriversiossa, kunhan ne käsiteltäisiin tunnistamattomiksi dvd:llä ja Putaansuu saisi itse tehdä dvd:hen mittavat ekstramateriaalit. Tuotantoyhtiö hylkäsi ehdotuksen vedoten taloudellisiin syihin. Kun yhtye ei enää seissyt elokuvan takana, levy-yhtiö Sony ja muut yhteistyökumppanit vetäytyivät hankkeesta. Tämän seurauksena dokumentissa ei kuulla Lordin musiikkia levyltä vaan ainoastaan dokumenttia tehdessä live-esiintymisissä tallennettua musiikkia. Hieman ennen Monsterimiehen ensi-iltaa 26.9.2014 Lordin kotisivuille ilmestyi Mr. Lordin suomenkielinen tiedote, jossa yhtyeen faneja varoitettiin elokuvan yksipuolisesta ja osittain valheellisesta sisällöstä. ”En muuten ole koskaan myöskään kokenut olevani koulukiusattu, toisin kuin elokuva antaa ymmärtää”, Mr. Lordi totesi vielä tiedotteensa päätteeksi. Yhteistuottaja Jessica Askin etunimi on elokuvan lopputeksteissä virheellisessä muodossa Jessika. Monsterimies keräsi Suomen teatterilevityksessä 566 katsojaa. Putaansuun mielestä fanit eivät boikotoineet elokuvaa riidan takia. ”Elokuva kertoo siitä, kuinka suomalaisia ei kiinnosta Lordi. Miten voidaan ajatella, että suomalaisia kiinnostaisi myöskään elokuva Lordista? Hoin tuotantoyhtiölle kaksi vuotta, että tämän elokuvan markkinat ovat maailmalla ja dvd:llä”, Putaansuu vuodatti Helsingin Uutisille antamassaan haastattelussa 29.10.2014. Monsterimies voitti vuonna 2015 parhaan dokumenttielokuvan pääpalkinnon Yhdysvalloissa Austin Film Festivalilla ja kotimaassa se sai Valtion audiovisuaalisen taidetoimikunnan laatutuen. Seuraavana vuonna Håkon Gebhardt voitti Rolling Stone -lehden palkinnon parhaasta alkuperäissävellyksestä Seeyousound-musiikkielokuvafestivaalilla Torinossa. Elokuva sai parhaan musiikkidokumenttielokuvan palkinnon Pärnu Film festivaalilla. Sveriges Television (SVT2) esitti dokumentin lyhennetyn 52-minuuttisen version kolmasti toukokuussa 2015 nimellä Lordi – monsterpojken. Haasen haastattelun 29.5.2020 mukaan lyhennettyä versiota on esitetty myös mm. joillakin festivaaleilla ja nettilevityksessä. Monsterimiehen dvd-julkaisu sisältää lisämateriaaleina elokuvan trailerin, valokuvia Mr. Lordista ja Lordi-yhtyeestä ja 15 dokumenttielokuvasta poistettuja kohtauksia. Monsterimiehen jälkeen Haase ohjasi Lapin sähköistämisestä ja pojista isiensä jalanjäljillä kertovan pitkän dokumenttielokuvan Valontuojat (2017), joka voitti pääpalkinnon Lyypekin pohjoismaisen elokuvafestivaalin dokumenttisarjassa. Vuonna 2020 valmistui 30-minuuttinen dokumenttielokuva Panimomestari Leo Andellin elämäntyöstä Lapin Kullan palkitun oluen taustalla. Teksti: Juha Seitajärvi ja Sisko Rytkönen / Suomen kansallisfilmografia 2020 |
||||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||||
Bringing Back the Balls to Rock Lordi, The Arockalypse, 2006 Composed by / Lyrics / Arrangement Lordi Yle arkisto / Yle archives They Only Come Out at Night Lordi, The Arockalypse, 2006 Composed by / Lyrics / Arrangement Lordi Live recording at MetalItalia, Italy Larger Than Life Composed by Kristian Lundin / Lyrics Max Martin, Kristian Lundin, Brian Littrell Featuring: Kaija Koo, Ressu Redford, Mr. Lordi, Jussi Selo, Hanna Pakarinen Clash of Choirs commercial Shine Finland I Love It Loud Composed by / Lyrics Gene Simmons, Vincent Cusano Casablanca Featuring: Rock ’n’ Rollo kuoro / Rock'n Rollo Choir Clash of Choirs Shine Finland The Final Countdown Composed by / Lyrics Joey Tempest Featuring Mr. Lordi & Jussi Selo Clash of Choirs Shine Finland Would You Love a Monsterman? Lordi, Get Heavy, 2002 Composed by / Lyrics / Arrangement Lordi Live recording at Lordi Square, Rovaniemi Babez for Breakfast Lordi, Babez for Breakfast, 2010 Composed by / Lyrics Mr. Lordi, Tracy Lipp / Arrangement Lordi, Kita Live recording at Santa Park and SimeRock, Rovaniemi Love Is Killing Us Composed by / Lyrics / Arrangement Mr. Lordi Hard Rock Hallelujah Lordi, The Arockalypse, 2006 Composed by / Lyrics / Arrangement Lordi Live recording at SimeRock, Rovaniemi Lordi’s the Kin theme Composed by / Lyrics / Arrangement Mr. Lordi Rocktopus Composed by Mr. Ox and Mr. Lordi / Lyrics / Arrangement Mr Lordi Happy New Fear Composed by / Lyrics Mr. Lordi Schizo Doll Lordi, To Beast or not to Beast, 2013 Composed by / Lyrics Mr. Lordi, Tracy Lipp Sony Music Finland, Published by HMC / Warner Chappell Finland Zombie Rawk Machine Lordi, Babez for Breakfast, 2010 Composed by Mr. Lordi, Amen / Lyrics Mr. Lordi / Arrangement Mr. Lordi, Kita Sony Music Finland, Published by HMC / Warner Chappell Finland This is Heavy Metal Lordi, Babez for Breakfast, 2010 Composed by / Lyrics Mr. Lordi, Tracy Lipp / Arrangement Mr. Lordi, Kita Sony Music Finland, Published by HMC / Warner Chappell Finland |
||||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||||
Lordi, Mr. Lordi<br /><br />Amen, Awa, The Drummer, Hella, Mana, Otus, Ox<br /><br />Jay Jay French, Pete Kangas, Wemppa Koivumäki, Tarja Oso, Aino Putaansuu, Tuomo Putaansuu, Hilkka Tuominen, Kimmo Valtanen, Michael Wagener<br /><br />Rock ’n’ Rollo kuoro <br /><br />Anni Haase, Janne Halmkrona, Leila Koivuaho, Mika Lindberg, Johanna Askola-Putaansuu, Rikk Schölvinck, Katja Toivanen, Anni Ukskoski <br /><br />Jussi 69, John Corabi, Udo Dirkschneider, Kiss Forever Band, Kita, Kaija Koo, Bob Kulick, Bruce Kulick, Magnum, Nympherno, Hanna Pakarinen, Ressu Redford, Reverse Grip, Rockamania, Jussi Selo, Martti Servo & Napander, Twisted Sister <br /><br />Lordi fanit <br /><br />Lordi Crew: Markku Aalto, Hanneke Jacobs, Aleksi Keränen, Nicolas Kostadimas, Mark Nowak, Vilho Rajala, Jacqueline Reberschak, Johan Van Reede, Tom Roine, Frank Suepfle, Noora Zetterberg<br /><br />Santeri Ahlgren, Jussi Ahlroth, Janne Anttila, Ulla Anttila, Anna Arvola, Eija Askola, Erkki Astala, Chuck ”Nashville Elvis” Baril, Gaute Barlindhaug, Linda Beath, Charlotte Bendiksen, Cosimo Binetti, Jessica Bonham, Sarah Calderon, Lancent Celo, Kerstin Degerman, Mia Ekman, Satu Elo, Ulla Etto, Laurent Faye, Peter Flinckenberg, Tarja Forsman, Shalini Gandhi, Mauri Gardin, Håkon Grav, Antti Grundell, Eino Haase, Helmi Haase, Hilja Haase, Hannu Haase, Irmeli Haase, Maija Haase, Simo Haase, Tuula Haase, Clas Hakeröd, Petri Haggrén, Risto Hakkarainen, Pasi Hakkio, Mauri Hakulinen, Anna-Erika Heikkilä, Akseli Heikkilä, Jaakko Heikkilä, Ulla Herpman, Jarkko ”Zarsi” Hiukka, Juuso Ikonen, Virve Indren, Jukka Junno, Seija Kallio, Kari Kivekäs, Juhani Korhonen, Pirjo Koskelo, Jukka Kotovirta, Sibylle Kurz, Eriikka Käyhkö, Juha Laaksonen, Hanna Lagom, Olli Lahtinen, Pentti Laitinen, Ari Latja, Petri Lehtinen, Maria Leskinen, Janita ”Zezuga” Lintilä, Tracy Lipp, Ilkka Länkinen, Anthalerero Majere, Per Martinsen, Aki Mikkonen, Erja Mäki-Iso, Lasse Naukkarinen, Jukka Nieminen, Walter Neher, Marianne Näsinlinna, Raimo Paananen, Mikko Paju, Hannu Paloniemi, Anssi Palokoski, Jari Peltomäki, Kaarle Penttilä, Jere Pihlaja, Guillaumo Poncet, Mirka Rantanen, Aura ja Oskari Ritola, Pete Riski, Marko Salo, Juha Samola, Sami Snällström, Sylvia Stevens, Marko Syrjälä, Ulla Talvensaari, Jani Thiltges, Eero Utriainen, Kari Vaattovaara, Johanna Vaattovaara, Kaius Valtanen, Kosmo Valtanen, Ilpo Vitikka, Pertti Veijalainen, Heidi Wilska-Lehtonen, John Webster, Annikki Ylinampa, Mikko Ylinampa<br /><br />Mikael Opstrup / EDN, Leena Hirvonen / ESEK, Anne Laurila ja Hanna Lahti / FilmArc, Katrine Kiilgaard / Filmkontakt Nord, Hotelli Rantasipi Pohjanhovi, Tommi Gröhn ja Sami Haartemo / James Post, Jaakko Pietiläinen / Johnny Kniga, Kahvila Kauppayhtiö, Ritva Räsänen / Kauppakeskus Revontuli, Kauko Leiviskä, Erkki Nuortio, Anu Pesonen ja Heikki Vuollo / Kemijoki Oy, Johanna Karppinen ja Teija-Liisa Paananen / Lapin elokuvakomissio, Lea Seppänen / Lapin Kansa, Timo Haanpää, Mikko Leinonen ja Jari Mikkola / Lapin yliopisto, Jukka Vuokila / Lappli -talot, Taina Taskinen / Liikennevirasto, Meeri Ponkala / Meerin Grilli, Suvi Valkonen / Metronome, Unto Pantsar / Metsähallitus, Anu Räsänen / Nelonen Media, Erkki Kautto / Rovaniemen kaupunki, Aku Meriläinen ja Miikka Niemi / Rovaniemen luovien alojen residenssi Talo, Ahti Ylimäinen / Sampokeskus, Sime Yliaska / Simerock, Kari Närvä, Saara Pekkonen ja Jan Streng / Sony Music Entertainment Finland, Tiina Laasonen / Suomen elokuvakomissio, Leena Talvensaari / Uusi Rovaniemi, Hannele Karvonen / VR, Tuuli Ehro, Eva Lintunen, Sini Peura ja Päivi Uusimaa / YLE Arkisto, Riku Tanninen ja Mira Kupari / YLE Myynti |
||||||||||||||||||||
Arkistoaineisto | ||||||||||||||||||||
Putaansuun kotiarkisto, EBU / Eurovision, Kuorosota 2011 / Shine Finland "Kärsimyksen alkusyyt" Tomi Putaansuu, X.T.C. Video, 1991 Säv. Tomi Putaansuu "Samaan aikaan toisaalla" Tomi Putaansuu, X.T.C. Video, 1993 Säv. Jarkko Tornberg "Would You Love a Monsterman?" Pete Riski, Grillifilms, music video 2002 Hellfest 2013 Tuotanto / Filmed by Sombrero & Co. Tuottajat / Produced by Patrick Villeneuve & Eric Hallier Ohjaus / Directed by Fabrice Gerardi Mixaus / Mixed by Benoit Gilg / Yasta |
||||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||||
|