Henkesi edestä
Absolution (ruotsinkielinen nimi)
Absolution (englanninkielinen nimi)
Sinun jälkeesi (työnimi)
Cross Your Heart (englanninkielinen työnimi)
Finna-arvio
Henkesi edestä
Suomalais-irlantilainen yhteistuotantoelokuva Henkesi edestä (2015) on Petri Kotwican neljäs pitkä fiktio-ohjaus. Kiian (Laura Birn) synnytys alkaa ennenaikaisesti, ja hän kiirehtii miehensä Laurin (Eero Aho) kanssa autolla kohti sairaalaa. Pimeällä maantiellä jokin tömähtää ja Lauri käy tarkistamassa tilanteen. Myöhemmin Kiia tutustuu sairaalassa Hannaan (Mari Rantasila), jonka mies (Teijo Eloranta) on joutunut auton yliajamaksi, ja kuski on paennut paikalta. Psykologinen draama käsittelee salailun, syyllisyyden ja anteeksiannon tematiikkaa.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||||
12 |
||||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||||
Näyttelijäkokoonpanot
|
||||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||||
On behalf of Bord Scannán na hÈireann / The Irish Film Board:<br />chief executive James Hickey<br />executive producer Mary Callery<br />deputy chief executive Teresa Mcgrane<br />business & legal affairs co-ordinator Aileen McCauley<br />financial & tax advisor John Gleeson<br />section 481 finance Grant Thornton, John Gleeson, Roisin Henehan, Everyday Finance<br />legal services Philip Lee & Co, Brian Gormley, Johathan Kelly, Cian Mc Elhone<br />travel agent Flair Travel<br /> <br />Suomen elokuvasäätiö / The Finnish Film Foundation:<br />tuotantoneuvoja Hannu Tuomainen<br />hallintojohtaja Niina Otva<br />kotimaan levityspäällikkö Harri Ahokas<br />tuotanto- ja festivaalitukikoordinaattori Pirjo Koskelo<br />pitkien elokuvien kulttuuriviennin päällikkö Jaana Puskala<br />kansainvälisen toiminnan assistentti Jenni Domingo<br />kansainvälisen toiminnan tiedottaja Kati Nuora
On behalf of Bord Scannán na hÈireann / The Irish Film Board:<br />chief executive James Hickey<br />executive producer Mary Callery<br />deputy chief executive Teresa Mcgrane<br />business & legal affairs co-ordinator Aileen McCauley<br />financial & tax advisor John Gleeson<br />section 481 finance Grant Thornton, John Gleeson, Roisin Henehan, Everyday Finance<br />legal services Philip Lee & Co, Brian Gormley, Johathan Kelly, Cian Mc Elhone<br />travel agent Flair Travel<br /> <br />Suomen elokuvasäätiö / The Finnish Film Foundation:<br />tuotantoneuvoja Hannu Tuomainen<br />hallintojohtaja Niina Otva<br />kotimaan levityspäällikkö Harri Ahokas<br />tuotanto- ja festivaalitukikoordinaattori Pirjo Koskelo<br />pitkien elokuvien kulttuuriviennin päällikkö Jaana Puskala<br />kansainvälisen toiminnan assistentti Jenni Domingo<br />kansainvälisen toiminnan tiedottaja Kati NuoraHae aiheista |
||||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||||
23.4.-3.6.2014 (30 kuvauspäivää) |
||||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||||
”Vahvoilla käänteillä ja tiukalla moraalilla ladattu psykologinen draama on Kotwican erikoisalaa, eikä Henkesi edestä ole poikkeus”, totesi neljä tähteä antanut Tuomas Riskala (Iltalehti 10.4.2015). ”Se on yksinkertaisesta ideasta kasvava trillerimäinen tragedia, joka onnistuu leikkaamaan syvälle tiettyihin ihmisyyttä muokkaaviin ja määritteleviin tunteisiin ja käsitteisiin: syyllisyyteen, suruun, sovitukseen, anteeksiantoon ja kostonhaluun. Näitä elementtejä tarina tutkii kiehtovalla vakavuudella ja onnistuu sulauttamaan ne osaksi tyylikkäästi rakennettua henkilödynamiikkaa. Kuten jo ohjaajan päätyö Musta jää (2007) osoitti, Kotwica on loistava naisten ohjaaja ja naishahmojen kuvaaja. Kiian ja Hannan yhteiset sekä erilliset hetket ovat taiturimaisesti rakennettuja. Birn on tapansa mukaan erinomainen, mutta todellisesta yllätyksestä vastaa Rantasila, jota ei ole nähty pitkään aikaan kameran edessä yhtä hyvin kirjoitetussa roolissa. Hänen suorituksensa on hypnoottinen, täynnä tuskan, surun ja lopulta vihan kanssa käytyä sisäistä kamppailua ja lukuisia tasoja, jotka täydentävät upeasti toisiaan.” Hans Sundströmille (Hufvudstadsbladet 10.4.2015) aihe toi mieleen William Markuksen Waltari-filmatisoinnin Verta käsissämme (1958). ”Petri Kotwica har skapat ett relativt flyhänt berättat drama som undviker att stelna i tablåer och som även på ett levande sätt utnyttjar den miljö i Åbo där handlingen äger rum. Något manierade känns de extrema närbilderna och också sista aktens vedergällning verkar forcerad. Facit är ändå en inlevelsefull och infernalisk mänsklig tragedi om en alltid lika oförutsägbar vardag.” ”Moraalipohdinnat keskiöönsä nostavan elokuvan asetelmissa on paljon potentiaalia, mutta kokonaisuus ei jaksa oikein nousta osiensa summaa suuremmaksi”, Päivi Valotie (Turun Sanomat 10.4.2015) puntaroi. ”Draamajännäriä vaivaavaa tyhjäkäyntiä peitetään kauniilla kuvilla, näyttelijöiden iholle tunkevalla kameralla ja melodramaattiseksi äityvällä musiikkitaustalla. Nämä kerrontakeinot ovat yhtäältä tehokkaita mutta toisaalta myös raskaita pidemmän päälle. Valheiden ja vaikenemisen verkkoon yhä pahemmin sotkeutuvat päähenkilöt jäävät hieman etäälle, vaikka eivät aivan yhdentekeviä paperinukkeja olekaan. Tarinan henkilöissä on lähtökohtaisesti inhimillistä haavoittuvuutta ja heikkoutta, mikä on tärkeää henkilövetoisessa draamassa. Heidän ajatuksiinsa, tekemisiinsä ja motiiveihinsa kaipaisi kuitenkin lisää syvyyttä. [- -] Erinomaiset kulissit Turusta on tarinalle saatu, joskin se ehtii kiusata, että huhti-kesäkuun aikana kuvatussa elokuvassa lehdetön alkukevät ja vehreä kesä vaihtelevat kohtauksissa holtittomasti.” Kaisa Hiltusen (Keskisuomalainen 10.4.2015) mielestä Henkesi edestä oli Kotwican edellisten elokuvien tavoin ulkoisesti tyylikäs mutta emotionaalisesti kolkko. ”Kysymyksenasettelu on kiinnostava, mutta tarkoitushakuinen. Elokuvalla halutaan herättää keskustelua siitä, miten itse toimisimme vastaavassa tilanteessa. Vaikka asiaa pyörittelisi miten, ei oikeita ratkaisuja ole kuin yksi, minkä vuoksi henkilöiden vaikeus toimia oikein tuntuu epäuskottavalta.” Hiltusen mukaan näyttelijöistä ”Laura Birn ja Mari Rantasila onnistuvat ilmentämään tilanteen aiheuttamaa pohjatonta ahdistusta. Molemmat ovat väkeviä rooleissaan. Eero Ahon Laurissa sen sijaan on jotain väärää. Hahmo sopii paremmin selkeän hyvä–paha-asetelman omaavaan jännäriin ja hahmossa kiteytyykin elokuvan keskeinen ongelma: ollako syvällinen draama vai säväyttävä jännäri, kuten ohjaajan kaksi edellistä elokuvaa?” ”Ohjaajalla on näkemystä ja näyttelijät ovat erinomaisia, mutta Henkesi edestä jää tavoitteistaan”, koki myös Kalle Kinnunen (Suomen Kuvalehti 14–15/2015). ”Musta jää oli puhtaasti jännityselokuva. Nyt tyylilaji on surumielinen draama, jossa ihmisten suhteet kuvataan realistisesti. Asetelma on kuitenkin niin proosallinen, ettei juonta voi ottaa aivan vakavasti. Esimerkiksi Kiia on kanttori ja hänen valehteluun kannustava miehensä [- -] peräti pappi. Välillä kamera nousee taivaisiin ja taustalla soi Stephen McKeonin säveltämä Arvo Pärt -jäljitelmä. Myös elokuvantekijän suosikkiyhtyeen Sielun veljien Rakkaudesta-kappaleeseen tarraudutaan dramaturgiassa tavalla, joka falskaa.” |
||||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||||
Ohjaaja-käsikirjoittaja Petri Kotwica (s. 1964) valmistui elokuvaohjaajaksi Taideteollisen korkeakoulun Elokuvataiteen linjalta vuonna 1999. Hän on opiskellut myös teoreettista filosofiaa Helsingin yliopistossa ja henkilöohjausta Teatterikorkeakoulussa. Kotwican lyhytelokuvia ovat mm. Tunneli (1996), Kypärä (1998), Force Majeure (1999) ja Las Nueve Vidas (2000). Hän on tehnyt myös televisiomainoksia ja televisiosarjaa Alamaailma (2011). Ensimmäisenä pitkänä elokuvanaan Kotwica ohjasi maailmalla palkintoja keränneen Koti-ikävän (2005). Toisen, Berliinin elokuvajuhlien kilpasarjaan päässeen pitkän näytelmäelokuvansa Musta jää (2007) Kotwica rakensi monisäikeiseksi kolmiodraamaksi. Hänen kolmas pitkä näytelmäelokuvansa, psykologinen, peliriippuvuutta käsittelevä jännityselokuva Rat King (2012) tehtiin suomalais-virolaisena yhteistuotantona. Suomalais-irlantilaisena yhteistuotantona valmistui Kotwican ohjaama psykologinen draamaelokuva Henkesi edestä (2015). Tarinan päähenkilö Kiia (Laura Birn) on viimeisillään raskaana oleva kanttori, joka on naimisissa Lauri-nimisen papin (Eero Aho) kanssa. Pariskunnan elämä muuttuu yöllisellä ajomatkalla, jolloin Kiia törmää synnytystuskissaan johonkin. Myöhemmin sairaalassa Kiia tutustuu Hannaan (Mari Rantasila), jonka mies on joutunut yliajetuksi. Kotwicalle sattunut tositapahtuma innoitti elokuvan tekoon. Turun Sanomien 9.5.2014 ja Kansan Uutisten Viikkolehden 10.4.2015 haastattelujen mukaan Kotwica oli ajanut heinäkuussa 2011 autollaan rattiin nukahdettuaan vastaantulevien kaistan kautta tieltä ulos. Mies oli matkalla Joensuuhun Ilosaari-rockiin Sielun Veljien comeback-keikalle, mutta päätyi Valkeakosken sairaalaan. Edellisen elokuvan kuvaukset olivat juuri päättyneet Virossa ja Kotwicalle oli kertynyt paljon univelkaa. Tapaus sysäsi ajatukset liikkeelle, entä jos hän olisi ajanut jonkun päälle. Ja sitten vielä eri näkökulmista: entä jos joku muu olisi aiheuttanut rakkaalleni tragedian. Film-o-holic-verkkolehden haastattelussa 10.4.2015 Kotwica pohti: "Turvavyö ja airbag pelastivat, mutta jäin miettimään, että miten olisi voinut käydä. Kun en enää tuntenut fyysistä kipua, huomasin näkeväni painajaisia, joissa sain jälkeenpäin tietää, että joku jäi alle. Se oli mielentila, joka herätti kysymään kysymyksiä ja toi nämä teemat elokuvaan. Se, mitä koin, oli syyllisyys. Tein surutyötä noin vuoden verran asiasta, jota ei ollut tapahtunutkaan. Draamantekijän tehtävähän on kertoa tarina mahdollisimman verevistä lähtökohdista. Tykkään itse siitä, että vaikka tarina etääntyisi paljonkin lähtökohdastaan, niin mielentila on siellä koko ajan olemassa. Eero Ahon ja Laura Birnin hahmoissa tämä mielentila on koko ajan läsnä, joka ainoassa kohtauksessa." Elokuvassa on Mustan jään tapaan syyllisyyden ja salailun asetelmia. Forssan Lehden 2.4.2015 ja Aamulehden 2.4.2015 haastatteluissa Laura Birn kertoi, että harvinaislaatuisesti myös päänäyttelijät saivat matkan varrella vaikuttaa käsikirjoituksen kehittämiseen henkilöhahmojen ja tarinan kokonaisuuteen. Tarina kehittyi draaman suuntaan, ensimmäinen Birnin lukema käsikirjoitusversio oli ollut puhtaammin trilleri. Projekti oli pitkä, näyttelijätkin tekivät vuoden verran ennakkotyötä. Esittämänsä henkilöhahmon tavoin Birn oli itsekin elokuvan ensi-illan aikoihin viimeisillään raskaana esikoistaan odottaen. Elokuva johdattelee katsojansa pohtimaan moraalia, oikeudenmukaisuutta, syyllisyydentuntoa ja anteeksiantoa. Kotwican ohella toisena käsikirjoittajana oli komedioistaan tunnettu Johanna Hartikainen. Kalevan 9.4.2015 haastattelussa Kotwica määritteli: "Halusimme pitää huolta siitä, että katsoja pystyy samaistumaan joka ainoaan valintaan ja jokaisen henkilön tekemään ratkaisuun, vaikka ne osoittautuvat inhimillisiksi erheiksi ja kasautuvat." Kotwica kertoi Film-o-holicissa: "Uskonnolla sinänsä ei ole valtavasti merkitystä tässä elokuvassa vaan sellaisella henkisellä miljööllä ja kontekstilla, jossa pitäisi oppikirjan mukaan tietää, miten tehdään eettisesti oikeat ratkaisut. Halusimme ristivalottaa pääpariskuntaa tällä lailla, ja saimme kaupanpäällisiksi sen, mistä olen pitkään haaveillut eli ottaa kirkkourut yhdeksi isoksi elementiksi elokuvaan. Olen aikamoinen musiikkifani ja nyt sain tekosyyn laittaa Sielun Veljet soimaan kirkkouruilla. Kirkko on myös äärimmäisen esteettinen ja kaunis elokuvallinen miljöö." Painajaisia tapahtumista nähnyt Kotwica jatkoi Kansan Uutisissa elokuvansa motiiveista: "Haluaisin saada katsojan pohtimaan tunne-elämäänsä, ei viisastelun, filosofoinnin eikä analysoinnin kautta, millainen olisi kunkin oma ratkaisu elokuvan tilanteissa." Hän halusi rikkoa tutun kaavan, jossa moraali on mustavalkoista ja katsojille on tarjolla samaistuttava päähenkilö valmiiksi pureskeltuna. "Tässä tarinassa ei ole hyvistä ja pahista. Elokuvassa katsotaan silmiin jokaista henkilöä. Kyse on ratkaisuista, valinnoista ja sattumasta." Perinteisestä poiketaan myös elokuvan kerrontatavassa. Samoja tapahtumia käydään läpi eri henkilöiden näkökulmista. Elokuvassa on kolme eri näkökulmaa, joista jokainen on tavallaan oikea ja jokainen hahmo samaistuttava. Elokuvan päähenkilöt ovat töissä seurakunnassa. Uskonnollinen kehys korostaa oikein tekemisen vaatimusta eli toimia moraalisesti oikein. Elokuvan työnimenä oli projektin alkuvaiheessa "Sinun jälkeesi". Petri Kotwican puhelinhaastattelun 11.12.2020 mukaan elokuva kuvattiin kevät-kesällä 2014 Turussa ja Paraisilla. Kuvauspäiviä oli yhteensä 30, kamerakalustona oli Arri Alexa -digikamera. Kotwica oli syntynyt Paraisilla ja käynyt koulunsa Turussa. Hän paljasti Turun Sanomien 9.5.2014 haastattelussa onnistuneensa saamaan kuviin kaikki ne paikat ja kaupunginosat, joissa oli asunut, mm. Vähä Hämeenkadun ja Uittamon. Vielä juuri ennen kuvausvaihetta elokuvan miespäähenkilön roolinimi oli Martin Eklöf, kuvauksissa se kuitenkin muutettiin Lauri Haapasaloksi. Petri Kotwica kertoi 11.12.2020 puhelinhaastattelussa, että Kiian soitto-osuudet soitti uruilla kanttori Hanna Lehtonen. Aitouden luomiseksi Laura Birn opetteli kuitenkin sormituksia iltaisin turkulaisessa hotellihuoneessa. Elokuvan tuotti Minna Virtasen luotsaama Vertigo Productions Oy. Kirkon mediasäätiö tuki elokuvan tekemistä 50 000 eurolla. Länsi-Suomen elokuvakomissio tarjosi elokuvalle paikallistuntemusta ja apua kuvausjärjestelyissä. Elokuvassa näyttelee kymmenen turkulaista ammattinäyttelijää ja kymmeniä avustajia. Elokuvan stuntkoordinaattorina toiminut Reijo "Reka" Kontio oli elokuvan päähenkilön tavoin varsinaiselta ammatiltaan pappi. Elokuvan yhtenä pääkuvauspaikkana toimi Turun Martinkirkko. Sen viereinen seurakuntatalo toimi filmiryhmän puvustus- ja ruokailutilana. Elokuvan yhteistuottajana oli irlantilainen Newgrange Pictures. Jälkituotantoa tehtiin Irlannissa Dublinissa mm. paikallisen leikkaajan, äänisuunnittelijan ja säveltäjän kanssa. Elokuvan tunnuskappaleeksi otettiin laulu Rakkaudesta. Mari Rantasila lauloi siitä maaliskuussa 2015 julkaistun singlelevyn (Warner Music Finland, 5054196586324). Laulusta tehtiin elokuvan Henkesi edestä musiikkivideo. Ismo Alangon säveltämän ja sanoittaman kappaleen sovitti Jurek. Tuottajana oli Time Films ja senkin ohjasi Kotwica. Kappale Rakkaudesta oli ollut alun perin Sielun Veljien hittejä vuodelta 1987. Soundi-lehden kriitikot olivat rankanneet sen vuonna 2010 kaikkien aikojen parhaaksi suomalaiseksi rockbiisiksi. Petri Kotwica omisti elokuvansa isoäitinsä Lempi Bärlundin rakkaalle muistolle. Henkesi edestä -elokuvan Suomen ensi-iltakierros alkoi 10.4.2015. Elokuva sai runsaasti palkintoja. Kotimaassa monipuolisen roolityön tehnyt Mari Rantasila sai Jussi-palkinnon parhaasta naissivuosasta. Elokuvalle myönnettiin 22 000 euroa laatutukea. Ulkomailla elokuva palkittiin Belgian Festival international du film policier de Liège -festivaalilla parhaan elokuvan Grand prix du Festival -palkinnolla, Laura Birn palkittiin parhaana naisnäyttelijänä. Elokuva sai myös kriitikoiden palkinnon parhaana elokuvana, samoin nuoren eurooppalaisen tuomariston palkinnon. Elokuvalle ropisi palkintoja myös Irakin Sulaymaniyahin Slemani International Film Festivalilla. Se palkittiin parhaana elokuvana, Petri Kotwica ja Johanna Hartikainen saivat parhaan käsikirjoituksen palkinnon. Työryhmään kuulunut irlantilainen Isobel Stephenson palkittiin parhaasta leikkauksesta. Elokuvan dvd:llä on lisämateriaalina elokuvan traileri. Seuraavaksi Kotwica ohjasi Tiina Lymin käsikirjoittaman 4-osaisen komediasarjan Kohtuuttomuuksia (2016) Yleisradion TV1:lle. Hän oli yhtenä ohjaajana mukana teatterimaailmaan sijoittuvassa TV1:n 8-osaisessa komediasarjassa Melkein totta (2019). Teksti: Juha Seitajärvi / Suomen kansallisfilmografia 2020 |
||||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||||
Rakkaudesta Sielun Veljet Säv. San. Ismo Alanko Latin Flavour 09 Composed by Lars Olvmyr Published by Epidemic Sound 2011 Dinner chatter Säv. Magnus Ringblom Published by Epidemic Sound 2013 Satama Sielun Veljet Säv. San. Ismo Alanko Sov. Ismo Alanko, Jukka Orma, Jouko Hohko, Alf Forsman Published by Unitor Oy / Universal Music Oy 1984 Sommarvals Säv. Martin Carlberg Published by Epidemic Sound 2013 |
||||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||||
Jalo & Jalo, Adworks, Kiinteistömaailma, Lastentarvike.net, Turo Taylor<br /> <br />Rasmus Krogh / Nordic Acquisitions Manager, Virve Indren / Europe Media Programme, Kerstin Degerman / Europe Media Programme, Inkeri Lundgren / Europe Media Programme, Signe Zeilich-Jensen / Holland Film Meeting, Mercedes Martinez Abarca / Holland Film Meeting, Gyda Velvin Myklebust / Norwegian International Film Festival, Roger Grosvold / Norwegian International Film Festival, Sara Nordberg / Helsinki International Film Festival, Sanna Kultanen / Helsinki International Film Festival, Ulla Herpman / Nordisk Copyright Bureau NCB / Teosto ry, Valofirma / Jani Lehtinen ja henkilökunta, P. Mutasen elokuvakonepaja / Artturi Mutanen ja henkilökunta, Autokeskus Oy Raisio / Mika Tanhuanpää ja Jari Virtanen, Turun poliisilaitos / Maria Hoikkala, Turun Pantti Oy / Ritva Kuntonen, Harkka-yhtiöt Oy / Esa Harkka, Turun Kivi / Jukka Lönnroth, Arkea / Tuija Rompasaari, Hemmon kuljetus / Laura Laaksonen, Pyhän Ristin kappeli / Kari Rantala ja Markku Mannerkorpi, Tyks / Tuija Lehti, Jari Airola, Taina Soini ja Yrjö Pönkkä, Martinkirkko / Tuomo Norvasuo ja Mia Koskinen, Ravintola Tårget / Tero Sinkkonen, Turun Seudun kehittämiskeskus, Turun kaupungin kirjasto, Turun autoliitto / Matti Niemi, Tuloskiinteistöt Holding Oy / Ritva Nuotio, Ravintolalaiva Cindy / Ilkka Joukanen, Soitinliike Vertikaali Oy / Tommi Ruostepuro, Isännöinti Granberg Oy / Lasse Granberg, Adworks / Henri Arvonen ja Arja Raatikainen, Lavem by muotitalo Tyynelä, Kämp Spa / Anna-Kaisa Muukkonen, Roolituspalvelu / Pia Pesonen ja Tutsa Huuhka<br /> <br />Kalevalakoru, Eastway, Andiata, Bestseller, Dressmann, Lumi accessories, Aurinko lahjatavara, Autohuolto Hurme, Aurinkotuuli, Tonfisk Design, Ilmaisuverstas, Veli-Pekka Hänninen, Laura Munsterhjelm, Sikke Rautiainen, Juha Kinnunen, Mark Lwoff, Anna Poutiainen, Nanna Packanen, Gina Suomi, Iiro Salmela, Erkka Makkonen, Jori Sjöroos, Teija Raninen, Risto Hyppönen, Nora Kuusisto, Johanna Liukko, Hannu Putila, Jorma Reiman, Mikko Kunttu, Sami Heikkinen, Jaana Rantala, Sami Jalo, Marko Pentinmäki, Riku Vanhanen, Anneli Saarinen, Jyri Marviala<br /><br />Ohjaaja kiittää: Kristiina Ådahl, Esa Kettunen, Helena ja Sami Pesonen, Suomen Kulttuurirahasto, Valtion elokuvataidetoimikunta |
||||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||||
|